home
 

Een Italiaans kunstenaar in Brugge

De Italiaanse kunstenaar Ambrosius Benson werkt in de eerste helft van de zestiende eeuw in Brugge. Het is de periode van de opkomende renaissance die veel later dan in Italië zijn invloed liet gelden op de kunsten in het Noorden.  Benson is één van de productiefste schilders in de stad. Samen met Albert Cornelis (ca. 1475-1532), Adriaen Isenbrant (ca. 1485-1551) en de Meester van het heilige Bloed (actief eerste kwart zestiende eeuw) vormt hij de generatie kunstenaars die Hans Memling en Gerard David in Brugge opvolgen. Deze kunstenaars zetten de heersende traditie in de Zuid-Nederlandse kunst voort, maar laten ook nieuwe invloeden toe. Zo zijn hun composities veelal op de Vlaamse meesters gestoeld, terwijl eveneens invloeden uit Italië en Antwerpen in hun kunst te herkennen is.


Geboren in Lombardije, Noord-Italië en werkend in Brugge vormt Benson een uitzondering op de regel. Veel Noord-Europese kunstenaars trekken in de zestiende eeuw naar Italië om daar hun opleiding te vervolledigen. Daarentegen komen weinig Italiaanse kunstenaars naar het Noorden. Mogelijk vestigt Benson zich in Brugge vanwege de grote economische en artistieke aantrekkingskracht die de stad in de vroege zestiende eeuw uitoefent. Hoewel hij niet tot de kwalitatief sterkste kunstenaars uit deze periode behoort, zijn zijn kunstwerken zeer interessant om meer inzicht te krijgen in de wisselwerking tussen de Noord- en Zuid-Europese kunst en in de werkpraktijken van schilders tijdens de eerste helft van de zestiende eeuw. In deze webpublicatie wordt dieper ingegaan op Bensons stijl, oeuvre en composities.