Skip Navigation Links

Nieuwe aanwinsten Suvée en Ducq voor Musea Brugge

Musea Brugge verrijkt opnieuw haar kerncollectie neoclassicisme, ditmaal met een tekening van Joseph-Benoît Suvée en een schilderij van Joseph-François Ducq. Beide werken kunnen gerelateerd worden aan andere kunstwerken van de meesters, waardoor een uniek licht op het artistieke proces wordt geworpen.

Musea Brugge heeft haar kunstpatrimonium aangevuld met een vroege tekening van Joseph Benoît Suvée (Brugge 1743 – Rome 1807) en een schilderij van Joseph-François Ducq (Ledegem 1762 – Brugge 1829).

De tekening van de heilige Sebastiaan werd in 1774 door de Bruggeling Suvée gemaakt tijdens zijn studieverblijf als ‘pensionaire’ aan de ‘Académie de France’ in Rome. Twee jaar eerder had Suvée de felbegeerde Romeprijs gewonnen, waardoor hij enkele jaren in de stad kon verblijven. Ducqs schilderij ‘Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta’ is een verfijnd schilderij dat oorspronkelijk deel uitmaakte van de Brugse kunstverzameling van baron Anselme de Peellaert. Recent werden beide werken in Frankrijk aangekocht bij galerie Michel Descours.

Beide werken kunnen gerelateerd worden aan andere kunstwerken van de meesters, waardoor een uniek licht op het artistieke proces wordt geworpen. 

Tekening van de heilige Sebastiaan door Joseph-Benoît SuvéeJoseph-Benoît Suvée, Heilige Sebastiaan, 1774, Collectie Musea Brugge, CC0, Beeld Galerie Michel Descours / DMKF photography Didier Michalet

Augustinus Van den Berghe, Heilige Sebastiaan, 1780-1790, Collectie Musea Brugge, CC0, Beeld artinflanders.be foto Hugo Maertens
De tekening van Joseph-Benoît Suvée toont de heilige Sebastiaan in een landschap. De naakte, gespierde heilige is vastgebonden aan een boom en leunt met zijn hoofd achterover in een extatische vervoering. Linksboven zweven twee engeltjes met de martelaarskroon. 
Het werk bekleedt een belangrijke plaats in Suvées oeuvre. Dit werk vormt een mooie aanvulling op de collectie van Musea Brugge die al een aantal academische naaktstudies en landschapstekeningen van Suvée bevat. In tegenstelling tot zijn meeste Italiaanse tekeningen is het blad gesigneerd en gedateerd: ‘J.B. Suvée f.1774’. Voor zijn tekeningen gebruikte Suvée meestal rood of zwart krijt, maar hier experimenteert hij met een andere techniek: een pentekening in (gewassen) bruine inkt met witte hoogsels in gouache die hij hier perfect weet toe te passen. Het blad is met veel bravoure getekend en toont hoe Suvées stijl zich in die jaren ontwikkeld heeft. 
In deze tekening behandelt Suvée een onderwerp dat hij tijdens zijn verblijf in Rome in 1777 ook vastlegt in een schilderij. Dit doek is een typisch voorbeeld van de oefeningen die aan de leerlingen van de ‘Académie de France’ werden opgelegd. Het origineel schilderij van Suvée is intussen verloren, maar Brugge bezit een latere kopie door Augustinus Van den Berghe. 

 

Schilderij ‘Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta’ door Joseph-François Ducq

Joseph-François Ducq, Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta, 1806, Collectie Musea Brugge, CC0, Beeld Galerie Michel Descours
Dit bijzonder sfeervolle schilderij van Ducq is gebaseerd op de Griekse mythologie. Paris, de Trojaanse koningszoon, was naar Sparta gekomen om de mooie Helena te ontvoeren. Venus zorgde ervoor dat Helena op Paris verliefd werd en uiteindelijk haar echtgenoot Menelaos zou verlaten. In het schilderij zien we hoe Paris en Helena elkaar ontmoeten in de intimiteit van een luxueus ingerichte slaapkamer. Voor de ontluikende liefde zorgen een stralende, naakte Venus en haar zoon Eros die met zijn gebruikelijke attributen, pijl en boog, wordt voorgesteld. 

Joseph Ducq, Compositie- en figuurstudies voor het schilderij 'Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta', ca. 1806, Collectie Musea Brugge, Beeld artinflanders.be, Foto Dominique Provost  Joseph-François Ducq voltooide dit schilderij net voor zijn vertrek naar Rome in december 1806. Het doek belandde onmiddellijk in het kunstkabinet van Anselme de Peellaert, een rijke Brugse edelman, die gehuwd was met gravin Isabelle d’Affaytadi de Ghistelles. Het geraffineerd schilderij in antiquiserende stijl illustreert perfect de smaak van de flamboyante en praalzieke Anselme de Peellaert. Het kunstwerk heeft ook een zeldzame waarde omdat er niet veel historiestukken van Ducq bewaard zijn gebleven. 

Twee tekeningen houden rechtstreeks verband met het net aangekochte schilderij: een uitgewerkte detailstudie van de Trojaanse prins Paris met Phrygische muts en een blad met snelle en spontaan getekende compositie- en figuurstudies die we zouden kunnen catalogiseren als ‘première pensée’. Hiermee komen we heel dicht bij het scheppingsproces van de kunstenaar.

 

Meer info

(nieuwsbericht 8 juni 2021)

Beelden

1 Joseph-Benoît Suvée, Heilige Sebastiaan, 1774, Pen in bruin, bruin gewassen, met hoogsels in witte gouache op papier, 41,5 x 26 cm, Links onderaan gesigneerd en gedateerd ‘J.B. Suvée f.1774’, CC0, Beeld Galerie Michel Descours / DMKF photography Didier Michalet

2 Augustinus Van den Berghe, Heilige Sebastiaan, 1780-1790, olieverf op doek, 193 x 129,5 cm (Musea Brugge, inv. 0000.GRO0131.I) (kopie naar schilderij van Suvée uit het jaar 1777), CC0, Beeld artinflanders.be, foto Hugo Maertens

3 Joseph-François Ducq, Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta, 1806, olieverf op doek, 63 x 48 cm (gesigneerd en gedateerd op voetsteun: ‘J. Ducq.FAT.1806’), CC0, Beeld Galerie Michel Descours

4 Joseph Ducq, Compositie- en figuurstudies voor het schilderij ‘Venus introduceert Paris in het appartement van Helena in Sparta’, ca. 1806, CC0, Beeld artinflanders.be, foto Dominique Provost

Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.