Skip Navigation Links

Nieuwe aanwinsten MSK Gent: Frits Van den Berghe

Het collectie- en tentoonstellingsbeleid van het MSK is sinds geruime tijd gericht op de kunst van de negentiende en het begin van de twintigste eeuw. De realisaties van de Vlaamse expressionisten in (inter)nationale context is binnen deze specialisatie één van de focuspunten die met zorg beheerst en uitgebouwd wordt. Hierbij gaat de aandacht niet alleen naar de beeldende kunst, maar eveneens naar aan de Vlaamse expressionisten gerelateerde archivalia en eigentijdse tijdschriften. In dit verzamelbeleid wordt ook informatie over de vaandeldragers van het Vlaamse expressionisme samengebracht, met name André De Ridder (1888-1961) en Paul-Gustave Van Hecke (1887-1967).

Recent kocht het MSK in dit verband twee werken van Frits Van den Berghe (1883-1939) uit de voormalige verzameling van André De Ridder: De zeven hoofdzonden (1926) en Een zonderlinge reis (1928). Deze realisaties vormen een treffende aanvulling op het huidige, veelzijdige ensemble dat het museum van Van den Berghe bewaart. Naast schilderijen zoals Portret van Fortuna Brulez (1919), De sterrenvisser (1920), Malpertuus (1920) en De idioot bij de vijver (1926), bezit het MSK verschillende tekeningen van de kunstenaar zoals het Schetsboek van Oostende – Bachte-Maria-Leerne (1923) en Avontuur (1924).

Frits Van den Berghe, Een zonderlinge reis, 1928, olieverf op papier, gesigneerd: FVBerghe, 380 x 610 mm, MSK, inv. 2018-MO

Frits Van den Berghe, Een zonderlinge reis, 1928, olieverf op papier, gesigneerd: FVBerghe, 380 x 610 mm, MSK, inv. 2018-MO

Tijdens de tweede helft van de jaren 1920 maakte Frits Van den Berghe tal van werken op papier – waarvan een aantal in de vorm van reeksen – in een gemengde techniek met potlood, aquarel, olieverf en gouache. De gouachetechniek als zelfstandig uitdrukkingsmiddel was bijzonder in trek bij de modernisten van de jaren 1920 uit binnen- en buitenland, zoals Raoul Dufy (1877-1953), Charles Dufresne (1876-1936), Ossip Zadkine (1888-1867) en Gustave Van de Woestyne (1881-1947). Van deze laatste kunstenaar bewaart het MSK ook twee stillevens uitgevoerd in gouache en olieverf.

De aanwinsten De zeven hoofdzonden en Een zonderlinge reis zijn intrigerende, poëtische beelden, ontdaan van elke vorm van anekdotiek, die zich onderscheiden door hun symbolische dimensie, hun metafysische gelaagdheid en hun visionaire kracht. Hoewel het expressionisme met ruw geschematiseerde vormen en het donkere kleurenpalet in De zeven hoofdzonden en Een zonderlinge reis voelbaar bleef, oversteeg de kunstenaar het objectieve lyrisme van het expressionisme en hanteerde hiertoe een vernieuwde plastische vormgeving die gekenmerkt wordt door een vrijere, minder realistische schikking van de verschillende beeldelementen in het vlak.

Frits Van den Berghe, De zeven hoofdzonden, 1926, gemengde techniek op papier, gesigneerd: FVBerghe, 560 x 440 mm, MSK, inv. 2018-MP

Frits Van den Berghe, De zeven hoofdzonden, 1926, gemengde techniek op papier, gesigneerd: FVBerghe, 560 x 440 mm, MSK, inv. 2018-MP

Meer informatie

Ontdek het oeuvre van Frits Van den Berghe op arthub.vlaamsekunstcollectie.be.
mskgent.be

Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.