Skip Navigation Links
Als jongeman werd Spillaert geplaagd door slapeloosheid en een chronische maagaandoening. Hij wandelde regelmatig langs de verlaten promenade en door de straten van Oostende in het holst van de nacht, om daarna de leegte van het strand en de stad vast te leggen in een beeld, in een opeenvolging van dynamische uitzichten met ongewone perspectieven en gereflecteerd licht. Gevoed door existentiële angst creëerde Spilliaert ook een reeks visionaire zelfportretten waarin hij zijn identiteit als kunstenaar onderzoekt. 
De tentoonstelling presenteert in vier thematische delen een reis door het leven van Spilliaert. Het eerste deel 'Illumination' focust op Spilliaerts relatie tot literatuur, theater en boekillustratie en introduceert zijn poëtische visie op de natuur. Deel twee, 'Crepuscule', verkent Spilliaerts uitingen van leegte en eenzaamheid in de schemerige wereld die hij bewoonde. Stillevens en interieurs tonen een gloed in het holst van de nacht, zoals in 'Young Woman on a Stool' (1909, The Hearn Family Trust). Deel drie, 'Littoral', onderzoekt Spilliaerts fascinatie voor de overgang tussen land en zee en, zoals te zien in A Gust of Wind, 1904 (Mu.ZEE) en Dike at night. Reflected lights (1908) (Musée d'Orsay), zijn voorstellingen van straten, het strand en de promenade van Oostende. Het laatste deel, 'Reflections', brengt een belangrijke groep zelfportretten samen.
Zowel Mu.ZEE als het Museum voor Schone Kunsten Gent leverden bruiklenen voor deze tentoonstelling. 
De tentoonstelling loopt eerst in de Royal Academy of Arts, Londen en reist vervolgens naar het Musée d'Orsay,
Parijs. De curatoren zijn Dr. Anne Adriaens-Pannier (Erecurator KMSKB en artistiek directeur van Het Spilliaert Huis, Oostende) en Dr. Adrian Locke (Senior Curator, Royal Academy of Arts, Londen). De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Royal Academy of Arts,
Londen in samenwerking met het Musée d'Orsay, Parijs.
Léon Spilliaert,
The Absinthe Drinker, 1907.
Indian ink, gouache, watercolour and coloured chalk on paper. 105 x 77 cm. Collection King Baudouin Foundation, entrusted to the Fine Arts Museum of Ghent, Belgium, © Studio Philippe de Formanoir.
Léon Spilliaert,
The Gust of Wind, 1904.
Indian ink wash, brush, watercolour and gouache on paper. 51 x 41 cm. Mu.ZEE , Ostend - www.lukasweb.be - Art in Flanders vzw, photo: Hugo Maertens.

Léon Spilliaert in Londen en Parijs

De Royal Academy of Arts (Londen) presenteert de eerste grote tentoonstelling van de Belgische kunstenaar Léon Spilliaert (1881-1946) in het Verenigd Koninkrijk. De tentoonstelling toont werken uit publieke en private collecties in België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de VS. 

Spilliaert is geboren in Oostende en was een autodidact. Hij gebruikte niet vaak olieverf en werkte met combinaties van Oost-Indische inkt, contékrijt, waterverf, gouache, pastel, kalk, potlood en pen op papier of karton. Spilliaerts werk is atmosferisch en vaak doordrenkt met mysterie en melancholie. Als jongeman werd Spillaert geplaagd door slapeloosheid en een chronische maagaandoening. Hij wandelde regelmatig langs de verlaten promenade en door de straten van Oostende in het holst van de nacht, om daarna de leegte van het strand en de stad vast te leggen in een beeld, in een opeenvolging van dynamische uitzichten met ongewone perspectieven en gereflecteerd licht. Gevoed door existentiële angst creëerde Spilliaert ook een reeks visionaire zelfportretten waarin hij zijn identiteit als kunstenaar onderzoekt. 

De tentoonstelling presenteert in vier thematische delen een reis door het leven van Spilliaert. Het eerste deel 'Illumination' focust op Spilliaerts relatie tot literatuur, theater en boekillustratie en introduceert zijn poëtische visie op de natuur. Deel twee, 'Crepuscule', verkent Spilliaerts uitingen van leegte en eenzaamheid in de schemerige wereld die hij bewoonde. Stillevens en interieurs tonen een gloed in het holst van de nacht, zoals in 'Jonge Vrouw op een Kruk' (1909, The Hearn Family Trust). Deel drie, 'Littoral', onderzoekt Spilliaerts fascinatie voor de overgang tussen land en zee en, zoals te zien in Windstoot, 1904 (Mu.ZEE) en Dijk bij nacht. Lichtweerspiegelingen (1908) (Musée d'Orsay), zijn voorstellingen van straten, het strand en de promenade van Oostende. Het laatste deel, 'Reflections', brengt een belangrijke groep zelfportretten samen.

Bruiklenen voor deze tentoonstelling komen onder meer van Mu.ZEE Oostende, Museum voor Schone Kunsten Gent, KMSKA, Museum Plantin-Moretus, Museum Dhondt-Dhaenens, Museum van Elsene, KBR en KMSKB. 

De Absintdrinkster, Léon Spilliaert

Léon Spilliaert, Gust of Wind

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tentoonstelling loopt eerst in de Royal Academy of Arts, Londen en reist vervolgens naar het Musée d'Orsay, Parijs. De curatoren zijn Dr. Anne Adriaens-Pannier (Erecurator KMSKB en artistiek directeur van Het Spilliaert Huis, Oostende) en Dr. Adrian Locke (Senior Curator, Royal Academy of Arts, Londen). De tentoonstelling wordt georganiseerd door de Royal Academy of Arts, Londen in samenwerking met het Musée d'Orsay, Parijs.

Meer informatie

royalacademy.org.uk/exhibition/leon-spilliaert

Beelden:

Léon Spilliaert, De Absintdrinkster, 1907. Collectie Koning Boudewijnstichting, in langdurige bruikleen bij het Museum voor Schone Kunsten Gent, Foto: Studio Philippe de Formanoir

Léon Spilliaert, De Windstoot, 1904. Collectie Mu.ZEE, Oostende, Foto: Lukas - Art in Flanders vzw, fotograaf Hugo Maertens.

(nieuwsbericht 24 februari 2020)

Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.