home
 

Naast het tekenen naar naakt model, naar antieke sculpturen en de gewaadstudie, maakt ook de studie van de natuur met ruïnes deel uit van het verplichte curriculum voor elke pensionaire volgens het reglement opgesteld door Joseph Benoît Suvée.
Suvée verblijft een eerste keer in Rome van 1772-1778. Gegevens betreffende deze jaren zijn relatief schaars, maar vele landschapstekeningen die Suvée dan maakt zijn bewaard gebleven. In die periode openbaart Suvée zich als een van de beste landschaptekenaars van zijn generatie. Zijn landschapstekeningen die grotendeels bewaard worden in de Musea Brugge, het Musée du Louvre te Parijs en Musée des Beaux-Arts van Rouen, zijn alle in die jaren te dateren.

De tekeningen naar de natuur die Suvée maakt zijn opmerkelijk. Ze tonen Suvée als landschaptekenaar die nauw aansluit bij de sfeer en traditie van Robert en Fragonard en bij de archeologische nauwkeurigheid en het benadrukken van het monumentale karakter van Piranesi. Dankzij zijn talent mag de jonge Suvée de Fransman Pierre-Marie-Gaspard Grimod, graaf van Orsay (1748-1809), naar Sicilië en Malta begeleiden. De graaf van Orsay is een welgestelde kunstminnaar, die naar Italië komt en een belangrijke verzameling aanlegt van voorwerpen uit de Oudheid: beeldhouwwerken, schilderijen, tekeningen en gravures. Het duurt niet lang voor Orsay als mecenas aanvaardt wordt in de litteraire en artistieke kringen van Rome. Verschillende jonge pensionaires van de Académie de France genieten van zijn vrijgevigheid. Van de lente tot de herfst 1777 reist Suvée in zijn gezelschap door Sicilië, een eiland dat toen voor kunstenaars en archeologen praktisch nog onbekend terrein is. Suvée vervult tijdens de reis als het ware de rol van ‘reporter’ die de gebeurtenissen en vooral de voornaamste antieke monumenten tekent, terwijl de architect Jean Augustin Renard (1744-1807) opmetingen verricht.

Net als Hubert Robert tekent Suvée zijn landschappen in sanguine, later gebruikt Suvée ook ‘pierre noire’ of zwart krijt. Met oog voor detail brengt Suvée de ruïnes in beeld. Hij biedt hiermee geen overzicht, maar richt zijn aandacht naar een bepaald onderdeel van de bouwvallen. Dit onderscheidt hem van de Franse tekenaars, die eerder kiezen voor het panoramische zicht. Door de precieze weergave van de antieke overblijselen, zonder poging tot reconstructie, betekenen de landschapstekeningen van Suvée, gemaakt tijdens zijn eerste verblijf te Rome, een breuk met de traditionele anekdotische of beeldrijke vedute van de kunstenaars in Italië in de 18de eeuw.