Skip Navigation LinksHOME > agenda


Tentoonstellingen

zaterdag 1 februari 2020 - donderdag 30 april 2020
Van Eyck. Een optische revolutie.
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

 

Wereldwijd zijn er van Jan van Eyck slechts een twintigtal werken bewaard. Zeer uitzonderlijk reist zeker de helft daarvan in 2020 naar Gent, voor de tentoonstelling ‘Van Eyck. Een optische revolutie’ in het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK). 

Centraal in de tentoonstelling staan de buitenluiken van ‘De Aanbidding van het Lam Gods’. Deze werden van 2012 tot 2016 in het MSK gerestaureerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, en keren in 2020 hoogst uitzonderlijk naar het museum terug. Ze worden er voor het eerst ooit samengebracht met andere werken van Van Eyck.

In de tentoonstelling zullen Jan van Eyck, zijn atelier en zijn opdrachtgevers in hun dynamische context gesitueerd worden en zullen de omstandigheden belicht worden die hebben geleid tot de bloeiende luxe-industrie in steden als Gent en Brugge. De artistieke weelde in steden in de Lage Landen in de vijftiende eeuw kan verklaard worden door het dialectische spel tussen de stedelijke cultuur en het hof. 

Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken, zullen zijn schilderijen bovendien naast werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. 


Meer info : MSK Gent




zaterdag 6 april 2019 - zondag 1 september 2019
Tornado. Pascal Marthine Tayou.
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

 

De solotentoonstelling ‘Tornado’ van Pascale Marthine Tayou in Mu.ZEE wordt het sluitstuk van een intense samenwerking die begin 2018 van start ging met een ‘proloog’ getiteld ‘Ik ben Gentenaar’. Hierbij wordt – in afwachting van de finale opstelling – op gezette tijden een kunstwerk in een van de collectieopstellingen in Mu.ZEE toegevoegd. 

Tayou daagt het museum uit om niet op veilig te spelen maar vanaf dag één samen met hem aan de slag te gaan. Mu.ZEE functioneert in die zin als een laboratorium, waar een aantal ideeën ruimtelijk kunnen worden uitgetest en kort op de bal wordt gespeeld. 

‘Tornado’ brengt een beperkte selectie van bestaande kunstwerken uit het rijke oeuvre van de kunstenaar in dialoog met voornamelijk nieuwe creaties en in situ installaties. ‘Tornado’ gaat geen enkel onderwerp uit de weg – migratie, gender(on)gelijkheid, identiteit en afkomst, evoluties binnen het nationalistisch denken, de koloniale wonden en hun plaats in de individuele en collectieve herinnering, vrede, angst en geweld, maar bovenal ook het belang van kennis, en het doorgeven van de oeroude kracht die daarin schuilt. Tayou schuwt deze thema’s niet maar politiseert ze evenmin. Hij observeert, stelt zich kritisch en vooral nieuwsgierig op in zijn queeste naar het universeel menselijke, naar datgene wat ons allemaal bindt. 


Meer info : Mu.ZEE




zaterdag 16 maart 2019 - zondag 29 september 2019
MSK en S.M.A.K. Heen & Terug n.a.v. 20 jaar S.M.A.K. De Collectie (1) Highlights for a Future
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

 

Naar aanleiding van het 20-jarig bestaan van het S.M.A.K. keren drie iconische werken in 2019 tijdelijk terug naar de plaats waar het intussen bijna 45 jaar geleden allemaal begon. De presentatie kadert in 'Heen & Terug', een langlopend traject van het MSK en het S.M.A.K. waarin we de historische verbondenheid tussen beide musea belichten en actualiseren. 

Hedendaagse kunstgeschiedenis
Dankzij een groep vooruitstrevende kunstliefhebbers werd in 1975, in de bovenste zalen van het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK), een autonoom Museum voor Hedendaagse Kunst ingericht met Jan Hoet (1936-2014) als eerste conservator. Met voor Vlaanderen nooit geziene tentoonstellingen schreef hij hier tot 1999 hedendaagse kunstgeschiedenis. Sinds de oprichting van het Museum van Hedendaagse Kunst werd eveneens geijverd voor een eigen museumgebouw. Een wens die in 1999 waarheid werd met de opening van het S.M.A.K. in 1999.

Drie sleutelwerken opnieuw in het MSK
'The Aeromodeller' van Panamarenko (°1940) en 'Wirtschaftswerte' van Joseph Beuys (1921-1986) maakten in 1980 deel uit van de op dat moment uiterst actuele en pertinente overzichtstentoonstelling 'Kunst in Europa na ’68'. 'Le Décor et son double' van Daniel Buren (°1938) was in 1986 het enige werk uit de spraakmakende tentoonstelling 'Chambres d’amis' dat niet alleen in de stad maar ook in het museum zelf aanwezig was. Nog tot de herfst van 2019 zijn deze drie kunstwerken opnieuw te zien in de zalen van het MSK.

 


Meer info : MSK Gent




vrijdag 15 maart 2019 - zondag 11 augustus 2019
Pieter Vermeersch
Tentoonstellingen - M - Museum Leuven

 

Van 15 maart tot 11 augustus 2019 loopt in M een solotentoonstelling van de Belgische kunstenaar Pieter Vermeersch (°1973, Kortrijk). De tentoonstelling biedt een selectief overzicht van zijn oeuvre in relatie tot nieuw werk en past binnen de traditie van M om regelmatig een solotentoonstelling te wijden aan een Belgische kunstenaar die nog onderbelicht wordt in eigen land.

De tentoonstelling is volledig op maat van de museumzalen gerealiseerd. Dat gebeurt niet alleen aan de hand van architecturale ingrepen en muurschilderingen, maar Vermeersch zal in een zaal ook werken met stukken uit de M-collectie. In vijf zalen van M brengt de kunstenaar zo bijna alle aspecten of trajecten samen die hij de laatste twintig jaar heeft ontwikkeld, inclusief nieuw werk. 

Curator: Eva Wittocx


Meer info : M Leuven




vrijdag 8 maart 2019 - zondag 6 oktober 2019
De Mena, Murillo, Zurbarán. Meesters van de Spaanse Barok
Tentoonstellingen - Musea Brugge

Het Sint-Janshospitaal vormt tijdelijk het decor voor prachtige Spaanse kunst uit de zeventiende eeuw. In de monumentale ziekenzalen worden ruim twintig religieuze sculpturen en schilderkunst tentoongesteld, boordevol passie. Een zeldzame gelegenheid om kennis te maken met een weinig bekend aspect van Spanjes Gouden Eeuw. Hoogtepunt van de tentoonstelling, naast schilderijen van beroemde meesters als Murillo en Zurbarán, is een groep van vijf hyperrealistische sculpturen van de grootste beeldhouwer van de Spaanse barok, Pedro de Mena. 

Deze tentoonstelling is een samenwerkingsproject met het Musée National d'Histoire et d'Art in Luxemburg. 


Meer info : Musea Brugge




donderdag 14 februari 2019 - zondag 18 augustus 2019
De sleutel tot alle kunsten. Meestertekeningen uit het Brugse prentenkabinet.
Tentoonstellingen - Musea Brugge

 

Aan zowat alle types van kunstwerken gaat een voorbereidende tekening vooraf: van schilderijen, muur- en plafondschilderingen, beeldhouwkunst en prenten tot glasramen en edelsmeedwerk. Daardoor etaleert de tekenkunst een grote rijkdom aan technieken, formaten, functies, stijlen en afgebeelde onderwerpen. 
Die voorontwerpen zijn de getuigen bij uitstek van het creatieve proces van de kunstenaar. Ze tonen de zoektocht en voorbereidingen, vanaf het verzamelen van de eerste ideeën en motieven tot het uittekenen van het definitieve ontwerp op ware grootte.

Het Prentenkabinet van Musea Brugge bewaart al jaren met veel zorg oude meestertekeningen van onder andere Frans Floris, Roelandt Savery, Ambrosius Francken, Govert Flinck, Jan van Mieris, Federico Zuccaro, Jacques Callot en Pierre Mignard. Deze fragiele werken worden tegen het UV-licht beschermd en zijn normaal niet te zien, maar voor deze collectiepresentatie worden ze uitzonderlijk tentoongesteld in het Arentshuis.
In het kunsthistorisch onderzoek werd deze minder bekende Brugse tekeningencollectie tot nu toe veelal over het hoofd gezien. Een nieuwe, wetenschappelijke publicatie zet de vijftig meest boeiende 16de- tot vroeg 18de-eeuwse Europese tekeningen echter in een nieuw daglicht. 
Een project i.s.m. Dienst Monumentenzorg en Stadsarchief Brugge.
Locatie: Arentshuis

Aan zowat alle types van kunstwerken gaat een voorbereidende tekening vooraf: van schilderijen, muur- en plafondschilderingen, beeldhouwkunst en prenten tot glasramen en edelsmeedwerk. Daardoor etaleert de tekenkunst een grote rijkdom aan technieken, formaten, functies, stijlen en afgebeelde onderwerpen. 

Die voorontwerpen zijn de getuigen bij uitstek van het creatieve proces van de kunstenaar. Ze tonen de zoektocht en voorbereidingen, vanaf het verzamelen van de eerste ideeën en motieven tot het uittekenen van het definitieve ontwerp op ware grootte. 

Het Prentenkabinet van Musea Brugge bewaart al jaren met veel zorg oude meestertekeningen van onder andere Frans Floris, Roelandt Savery, Ambrosius Francken, Govert Flinck, Jan van Mieris, Federico Zuccaro, Jacques Callot en Pierre Mignard. Voor deze collectiepresentatie worden deze fragiele werken uitzonderlijk tentoongesteld in het Arentshuis.

In het kunsthistorisch onderzoek werd deze minder bekende Brugse tekeningencollectie tot nu toe veelal over het hoofd gezien. Een nieuwe, wetenschappelijke publicatie zet de vijftig meest boeiende 16de- tot vroeg 18de-eeuwse Europese tekeningen echter in een nieuw daglicht. 

Een project i.s.m. Dienst Monumentenzorg en Stadsarchief Brugge.

Locatie: Arentshuis

 


Meer info : Musea Brugge




zondag 13 mei 2018 - zondag 16 juni 2019
Dromen van Parelmoer, De Ensor-verzameling van het KMSKA in Oostende
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

Ensor behoort tot het handjevol Belgische kunstenaars die ook internationaal van tel zijn. Wereldwijd hebben musea, verzamelaars en liefhebbers belangstelling voor zijn grensverleggende kunst. Lang voor de term een modieus cliché werd, was Ensor wel degelijk een game changer. Toch staat zijn kunst zelf nog al te vaak in de schaduw van de populaire legende: die rare, mensenschuwe snuiter achter zijn piano in zijn Oostends schelpenwinkeltje.

Het innovatieve karakter van Ensors schilderkunst, zijn etsen en tekeningen is het rechtstreekse gevolg van zijn wens om haast stelselmatig de meest uiteenlopende technieken, genres en voorstellingswijzen te exploreren. In een brief aan kunstcriticus Pol De Mont schrijft hij al in 1894: “j’ai étudié attentivement les manières les plus opposées” (aandachtig heb ik de meest uiteenlopende artistieke stijlen bestudeert). En tot op hoge leeftijd zal hij zijn streven naar artistieke diversiteit, het zoeken naar verschillende stilistische, iconografische of technische alternatieven blijven verdedigen. Alleen zo zal een kunstenaar er in slagen zijn publiek in vervoering te brengen, en dat is voor Ensor het ultieme doel. Het gaat hem om de gelukzaligheid die hij ervaart wanneer hij zijn Brusselse vrienden meeneemt naar de dijk en hen de wonderbaarlijke (of om het Ensoriaans te formuleren: wonderbaarachtiglijke) schoonheid van de zee te tonen. En hij droomt van dezelfde gelukzaligheid wanneer hij geïnspireerd door het parelmoer van een schelpje religieuze taferelen, landschappen of stillevens schildert.

Drie thematische ensembles

Om gelijktijdig recht te doen aan de grote diversiteit en de onderhuidse artistieke samenhang van zijn oeuvre, wordt Ensors oeuvre opgesplitst in drie thematische ensembles:

(1) landschappen en fantastische composities waarin de kunstenaar op zoek gaat sublieme beelden. Quasi-abstracte evocaties van de doorlichte nevels boven de zee, de wriemelende chaos van De opstandige engelen die door het weerlicht worden getroffen, een kinderlijk feeërieke optocht van een muziekkapel in de straten van Oostende, de spectaculaire Uitdrijving van Adam en Eva uit het Aards Paradijs, de mysterieuze stilte over de daken van de huizen in Oostende.

(2) Geïnspireerd door Maeterlinck en Jan van Ruusbroec noemt Ensor “de kleur het ornament van onze geestelijke bruiloft” en daarom is het stilleven voor Ensor de toetssteen van de ware colorist. Van 1880 tot 1941 schilderde Ensor ongeveer 700 schilderijen, meer dan een derde daarvan zijn stillevens. Voor Ensors vriend, dichter-criticus Emile Verhaeren, was zelfs De Oestereetster (1882) in de eerste plaats een kolossaal stilleven. Dit schilderij staat dan ook centraal in het ensemble stillevens van 1880 tot in de jaren 1930.

(3) Ensors tijdgenoten beschouwden zijn voorstellingen van jonge burgervrouwen in interieurs (De oestereetster, Het Burgersalon, Namiddag in Oostende) als een hommage aan de intieme charme en huiselijkheid van hun leefwereld. Maar “de vrouw” is ook het hoofdpersonage in groteske maskerades zoals De verbazing van het masker Wouse (1889) of De twistende geraamten (1891).

Het Ensor Research Project

In 2013 startte het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen met het Ensor Research Project waarin o.m. met behulp van geavanceerde beeldtechnieken (infraroodreflectografie, röntgen, Portable X-Ray Reflectography) Ensors creatieve processen worden bestudeerd. Het ERP-team werd inmiddels uitgebreid met leden van de staf van Mu.ZEE. Tot nog toe werden de schilderijenverzamelingen van het KMSKA, Mu.ZEE, het MSK Gent en een privéverzameling onderzocht. In de nieuwe Ensorpresentatie worden de eerste, tussentijdse resultaten van dit onderzoek voorgesteld.

De nieuwe Ensorpresentatie bestaat nagenoeg uitsluitend uit schilderijen en tekeningen uit de verzameling van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen. Met 38 schilderijen en zowat 650 tekeningen beschikt het museum niet alleen over de grootste maar ook over de allerbeste Ensorverzameling. Rechtstreeks en onrechtstreeks is deze verzameling de vrucht van de grote belangstelling van Antwerpse verzamelaars zoals François Franck, Albin en Emma Lambotte, en de liefhebbers leden van de tentoonstellingsvereniging Kunst van Heden (1905-1955). Maar ook hoofdconservator Walther Vanbeselaere (1948-73) was van doorslaggevend belang voor de kwaliteit van de Antwerpse Ensorverzameling. Dat het Antwerps museum doorheen de jaren uitgroeide tot hét Ensorexpertisecentrum is eveneens te danken aan Vanbeselaere.

De afgelopen jaren werd de Antwerpse Ensorverzameling tentoongesteld in New York, Chicago, Los Angeles, Tokyo, Bazel, Kopenhagen en Utrecht. Het KMSKA geeft aan Mu.ZEE 26 schilderijen in langdurig bruikleen. Daarnaast worden wisselende ensembles met tekeningen tentoongesteld. Voor deze nieuwe presentatie restaureerde het KMSKA Het burgersalon, met steun van de spelers van de Nationale Loterij.


Meer info : Mu.ZEE




zaterdag 21 oktober 2017 - dinsdag 31 december 2019
Van Bosch tot Tuymans: een vitaal verhaal
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

Tien jaar na de renovatie van het museumgebouw schrijft het MSK Gent dit najaar een nieuw verhaal. Met de volledige herinstallatie van onze vaste collectie kijken we vandaag met een nieuwe blik naar de kunst van de middeleeuwen tot vandaag. Er komt o.a. een nieuw parcours, tal van ongeziene werken worden voor het eerst aan het publiek getoond, en drie actuele kunstenaars laten hun eigen sporen achter. Vanaf zaterdag 21 oktober stellen we het resultaat voor aan het publiek!

Een transhistorische aanpak

Voor de herinrichting kiest het museum resoluut voor een transhistorische aanpak. Kunstwerken uit verschillende periodes communiceren met elkaar en met de bezoekers. Met dit soort van dialogen bewijst het museum hoe ideeën bewegen doorheen de tijd. Want de vragen die mensen via kunst hebben willen beantwoorden, waren vroeger niet zoveel anders dan vandaag…

Zo ontmoeten landschappen en menselijke figuren elkaar in de salonzalen, om de evolutie van de 19de-eeuwse Belgische en Europese kunst te illustreren, en komen er zalen rond het artistieke leven tijdens de Eerste Wereldoorlog, of het gezinsleven. Ook in elders worden ‘oud’ en ‘modern’ met elkaar geconfronteerd, om de continuïteit van de beeldende kunst sinds de middeleeuwen te accentueren.

Belgische en internationale topwerken

Andere hoogtepunten worden de nieuwe zalen gewijd aan de kunst uit Sint-Martens-Latem en de Leiestreek, het Belgische en internationale expressionisme, de abstracte kunst van de jaren 1920 en het surrealisme. Deze Belgische en internationale collectie heeft een moderniteit die nog te weinig bekend is bij het brede publiek.

Publiekslievelingen James Ensor, Théo Van Rysselberghe en George Minne krijgen voortaan hun eigen ruimte. En vanaf oktober wordt ook een bijzondere reeks aanwinsten voor het eerst aan het publiek getoond. Hieronder absolute meesterwerken, zoals een aquarel van Léon Spilliaert, een gipsen beeld van Auguste Rodin en abstracte schilderijen van Pierre-Louis Flouquet en Jules Schmalzigaug.

Een grote groep nieuwe werken is afkomstig uit de legaten De Blieck. Die bevatten meer dan twintig schilderijen en beeldhouwwerken uit de Leiestreek, waaronder Emile Claus, Valerius De Saedeleer, George Minne en Gustave Van de Woestyne. Het zijn stuk voor stuk onbekende topwerken, die 50 jaar in privéverzamelingen doorbrachten.

Oud ontmoet nieuw

Maar het jaar 1950 is geen eindpunt voor het MSK, ook al vormt het midden van de 20ste eeuw het symbolische eindpunt van haar kerncollectie. Het museum waaruit ooit het S.M.A.K. ontstond, heeft een lange traditie van samenwerking met actuele kunstenaars. Bij de herinstallatie gaan drie hedendaagse kunstenaars in dialoog met de historische collectie.

Luc Tuymans (°1958), die hier in 1990 zijn eerste grote publiekstentoonstelling hield, schildert op één van museummuren voor het eerst in zijn carrière een fresco.

Patrick Van Caeckenbergh (°1960) creëert in de Noord-Nederlandse zalen een curieuze wonderkamer.

En Ria Verhaeghe (°1950) toont in de laatmiddeleeuwse zalen haar 'Vertikals', die met hun houten drager en bladgoud doen denken aan onze Vlaamse primitieven.


Meer info : MSK Gent




Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.