Skip Navigation LinksHOME > agenda


Tentoonstellingen

zaterdag 11 februari 2017 - zondag 7 mei 2017
Ooggetuigen: Francisco Goya & Farideh Lashai
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

Tijdens de lente van 2017 brengt het Museum voor Schone Kunsten in Gent twee kunstenaars samen in het nieuw opgerichte Tekenkabinet. De tentoonstelling Ooggetuigen koppelt de maatschappijkritiek van de Spaanse kunstenaar Francisco Goya (1746 - 1828) aan het sociale engagement van de Iraanse kunstenares Farideh Lashai (1944 - 2013), in een gedeelde aanklacht tegen geweld en verdrukking.

Overleven in tijden van oorlog

In 2015 verwierf het MSK een exemplaar van Los Desastres de la Guerra van Francisco Goya. Deze reeks gravures over de gruwel van de oorlog ontstond tussen 1810 - 1820, tijdens de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog tegen de Napoleontische bezetting. Ze werd door Goya tijdens zijn leven nooit getoond. In tijden van oorlog en onderdrukking breekt Goya expliciet met de bombastische retoriek van de klassieke schilderkunst: in de plaats van glorieuze helden toont hij gewone burgers die trachten te overleven in tijden van de oorlog. De cyclus wordt beschouwd als een universele aanklacht tegen elke vorm van geweld.

De kritische blik van Farideh Lashai

Ook de Iraanse kunstenares en schrijfster Farideh Lashai werkte in tijden van conflict en verdrukking. In haar tekeningen en prenten combineerde ze de schilderachtige landschappen van haar geboorteland met de technieken van de hedendaagse kunst. In Lashais laatste werk, When I Count, There Are Only You...But When I Look, There Is Only a Shadow (2011 - 2013), brengt de kunstenares Goyas Desastres tot leven met haar eigen videoprojecties. In haar subtiele maar tegelijk subversieve video-installaties getuigt ze van een kritische blik op de politieke situatie en de moeilijke leefomstandigheden in Iran. Het maakt haar oeuvre ook vandaag bijzonder pertinent.

Ooggetuigen: kunst en humor tegen onrecht

Met Ooggetuigen toont het MSK hoe heden en verleden intiem met elkaar verstrengeld zijn. Goya en Lashai werden bijna exact 200 jaar na elkaar geboren en waren beiden chroniqueurs van het conflict in hun land. Beiden maakten ingrijpende maatschappelijke omwentelingen mee en waren gedwongen te werkten in tijden van onderdrukking en censuur. Beiden gebruikten kunst en zelfs humor om op hun manier actie te ondernemen tegen het onrecht waarvan ze getuigen waren. Dat doen ze met uiteenlopende technieken en met hun eigen beeldtaal.

Een positieve verandering

Door het werk van deze kunstenaars in dialoog te plaatsen, wil het MSK de bezoeker stimuleren tot de positieve verandering van de hedendaagse maatschappij door een beter begrip van het verleden. Die boodschap blijkt tweehonderd jaar na Los Desastres nog steeds actueel, als we kijken naar de talloze conflictsituaties waarmee de wereld de voorbije jaren opnieuw geconfronteerd werd…

Parastou Forouhar: Written Room

De Iraanse kunstenaar Parastou Forouhar werd in 1962 geboren in Teheran. Sinds 1992 behoort ze tot de Iraanse diaspora. Ze woont en werkt in Offenbach (D). In het MSK beschildert Forouhar de muren en het plafond van de inkomhal.

 

De tentoonstelling opent met een gratis nocturne op vrijdag 10 februari, vanaf 19u.

 

In samenwerking met het Museo Nacional del Prado (Madrid), The British Museum (Londen) en de "Mohammed Afkhami Collection".

Curatoren: Catherine de Zegher en Johan De Smet


Meer info : MSK Gent




vrijdag 22 april 2016 - zondag 22 oktober 2017
Metafloristiek
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

De Zwitserse kunstenaars Gerda Steiner (1967) en Jörg Lenzlinger (1964) staan vooral bekend voor hun grandioze installaties, waarin ze planten, takken en voorwerpen met elkaar verweven. Ze maken denkbeeldige natuurlandschappen die eruit zien alsof alle onderdelen op een volstrekt organische manier met elkaar vergroeiden.

Wegdromen in een denkbeeldige natuur

Ter gelegenheid van de Floraliën creëren ze ook in het MSK zo’n denkbeeldig landschap. Met hun installaties tasten de kunstenaars de grenzen af tussen tussen droom en werkelijkheid. Ze tonen het resultaat van een denkbeeldige evolutie, waarin alle aspecten van de realiteit spontaan met elkaar verweven worden. Een web van metalen draden en takken vergroeit tot een natuurlijke kristalstructuur, terwijl eigenaardige zwammen lijken op te groeien uit plassen vloeibare meststof.

Door bezoekers tussen hun installatie te laten lopen, willen Steiner en Lenzlinger niet meer – en ook niet minder – dan hen te laten dromen over meer dan de zichtbare realiteit. De kunstenaars nodigen iedereen dan ook uit om zelf even te vergroeien met hun wildernis.

 


Meer info : MSK Gent




zaterdag 19 maart 2016 - zondag 5 maart 2017
Het geval Van Beers. Meester of oplichter?
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Pieter Bruegel de Oude is al eeuwenlang een bron van inspiratie voor tal van Vlaamse kunstenaars. De tentoonstelling Bruegelland in het Stedelijk Museum in Lier gaat na hoe groot zijn invloed was op de schilders die na hem kwamen. 

Wie kent de volkse taferelen van Pieter Bruegel niet? Ze staan in ons collectief geheugen gegrift en zijn tot ver buiten onze landsgrenzen bekend. Zelfs toen hij nog leefde, was Bruegel bijzonder succesvol. Keizers, koningen en rijke burgers telden grote sommen geld neer voor een werk van zijn hand. Ze deden dat om zich af te zetten tegen het onbezonnen en ‘boertige’ gedrag dat de schilder met zijn genretaferelen uitbeeldde. Na zijn dood zetten zijn zonen – Pieter Brueghel de Jonge en Jan Brueghel de Oude - zijn succesformule verder. Ze kregen navolging van schilders als van Ostade, Teniers en Steen, die de Bruegeliaanse kermissen en kroegtaferelen op hun manier interpreteerden. In de 18e en de 19e eeuw traden kunstenaars als De Braekeleer en Horemans met volkse onderwerpen in Bruegels voetspoor. Begin 20ste eeuw vonden de Vlaamse expressionisten Bruegel op hun beurt opnieuw uit. Kunstenaars als Permeke, De Smet, Smits en Van de Woestyne bliezen zijn boerentaferelen nieuw leven in met aardkleurig coloriet en schrale verfbehandeling. Om het jaar wisselt de focus van de tentoonstelling zodat je steeds nieuwe accenten in kan ontdekken.

Focus 5: Het geval Van Beers. Meester of oplichter?

Van 19 maart 2016 tot 5 maart 2017

Jan Van Beers (1852-1927) is de geschiedenis ingegaan als schilder van de Parijse beau monde. Zoals heel wat tijdgenoten trekt de hij na zijn opleiding aan de Antwerpse academie naar Parijs. Hij werkt er in het atelier van zijn landgenoot Alfred Stevens en schildert grote historische taferelen die op heel wat bijval kunnen rekenen. Van Beers maakt later bijna uitsluitend genretaferelen. Zijn verfijnde en hyperrealistische damesportretten zijn bijzonder geliefd bij de gegoede Parijse burgerij.

De succesvolle en turbulente kunstenaar schuwt de controverse niet en komt meerdere malen in opspraak. Hij wordt zelfs beschuldigd van fraude. Zo zou hij foto’s hebben nageschilderd en zelfs overschilderd. Het voorval wordt druk in de pers besproken en geeft aanleiding tot een proces dat Van Beers verliest. Dat de kunstenaar daadwerkelijk over een fotografische laag zou hebben geschilderd is evenwel nooit bewezen. 

De tentoonstelling toont een selectie schilderijen en tekeningen uit het eclectische oeuvre van de kunstenaar, aangevuld met boeiend archiefmateriaal. Naast portretten en genrestukjes zijn er ook schilderijen te zien die gemaakt zijn naar foto’s. Naar aanleiding van de tentoonstelling liet het KMSKA een aantal doeken onderzoeken met de meest moderne technieken . Zo sluiten de resultaten van het materiaaltechnisch onderzoek het spannende verhaal van de meester of oplichter Jan Van Beers op wetenschappelijke manier af.

ZAAL Z: Schildersbedrog? Het geval Van Beers

In het voorjaarsnummer van ZAAL Z diept curator Nathalie Monteyne de expo verder uit. Doorblader het magazine online of schrijf je in om een gedrukt exemplaar te ontvangen.

 

Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de Stedelijke Musea Lier.


Meer info : KMSKA




zondag 8 september 2013 - zondag 31 december 2017
Atelierflat Jozef Peeters open voor publiek
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Vanaf zondag 8 september, op Open Monumentendag, stellen het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) de atelierflat van Jozef Peeters open voor het publiek. Peeters was een van de eerste abstracte kunstenaars in België. Met zijn vrouw en twee kinderen bewoonde hij vanaf 1924 een klein hoekappartement met vier kamers op de De Gerlachekaai in Antwerpen, dat hij ook als atelier gebruikte en omtoverde tot een driedimensionaal schilderij. Hij gaf iedere kamer met geometrische kleurvlakken een eigen sfeer en ontwierp en beschilderde zijn eigen meubilair. Dit unieke ensemble werd na Peeters’ overlijden in 1960 door dochter Godelieve gekoesterd en bewaard. In 2009 legateerde zij het aan de stad Antwerpen, die zorg draagt voor het behoud en beheer ervan en de voorbereidingen trof voor de nu aanstaande publieksopenstelling.

53 jaar na het overlijden van de kunstenaar Jozef Peeters (1895-1960), stellen het Letterenhuis en het KMSKA zijn atelierflat open voor het publiek. De modernistische schilder, graficus en interieurontwerper was een van de eerste abstracte kunstenaars van België. Vanaf Open Monumentendag, zondag 8 september, kan het publiek een kijkje nemen in zijn appartement.

Jozef Peeters en zijn vrouw Pelagia Pruym betrokken de flat in 1924. Een jaar later werd dochter Godelieve geboren en nog een jaar later zoon Maarten. Eind jaren twintig beschilderde Peeters alle muren, plafonds, deuren en het door hem zelf ontworpen meubilair in de kleine flat, die ook als zijn atelier dienstdeed. Zijn modernistische, constructivistische opvattingen vertaalde hij in een abstract geometrische compositie in prachtige gedempte kleuren, met een eigen sfeer voor elke ruimte. Peeters toverde de flat hiermee om tot een uniek kunstwerk.

Na het overlijden van haar moeder in 1955 en vader in 1960, heeft dochter Godelieve Peeters (1925-2009) het appartement bewoond en in stand gehouden. Zij heeft er voortdurend voor geijverd om Peeters’ werk onder de aandacht te houden en vermaakte in 2009 haar volledige nalatenschap aan de stad Antwerpen: het interieur met originele kunstwerken, archief, meubelen en gebruiksvoorwerpen van het in vrijwel ongewijzigde staat bewaarde appartement. Voorwaarde was dat ‘het kunstzinnig publiek’ de atelierflat op gezette tijden zou kunnen bezoeken. In 2011 heeft de stad Antwerpen, met een collegebesluit, het appartement via de AG Vespa in erfpacht genomen van de eigenaar van het pand, sociale huisvestingsmaatschappij CV De Ideale Woning. Na conservatie door en in coördinatie met de dienst Collectiebeleid/Behoud en Beheer van Musea en Erfgoed Antwerpen, stellen het Letterenhuis en het KMSKA de flat vanaf zondag 8 september, Open Monumentendag 2013, open voor het publiek. Bezoekers krijgen een rondleiding in het appartement en uitleg over de kunstenaar en de plaats van zijn werk in de kunstgeschiedenis.

Praktisch:

Openstelling atelierflat Jozef Peeters

  • Individuele bezoekers (max. 10 personen): elke eerste en derde zaterdag van de maand. Vooraf inschrijven is noodzakelijk. Tickets kosten 5 euro en boek je via www.kmska.be.
  • Groepsbezoeken (max. 10 personen): elke donderdag. Gidsbeurten vraag je aan via +32 (0)3 224 95 61 of de website. Een rondleiding kost 50 euro en kan je reserveren via www.kmska.be
  • Atelierflat Jozef Peeters, De Gerlachekaai 8, 2000 Antwerpen
  • Een initiatief van de stad Antwerpen, gecoördineerd door het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)

Meer info : KMSKA




zondag 4 september 2011 - maandag 31 december 2018
Moderne kunst uit het interbellum
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Nog tot eind 2017 kan je in het FeliXart Museum in Drogenbos de tentoonstelling Moderne kunst uit het Interbellum met werken uit de collectie van het KMSKA bekijken.

In een groene oase aan de rand rond Brussel ligt het FeliXart Museum. Dat museum presenteert diverse aspecten van het leven en werk van schilder Felix De Boeck aan de hand van wisselende selecties. Daarnaast organiseert het ook tijdelijke tentoonstellingen rond historische en hedendaagse avant-gardekunst.

Twee ruimtes in het unieke museumgebouw bieden een ruimere blik op de bruisende kunstwereld tijdens het interbellum, van abstractie tot het expressionisme. In deze zalen ziet u belangrijk werk uit de KMSKA-collectie, van o.a. Prosper De Troyer, Marthe Donas, Jozef Peeters, Oscar en Floris Jespers, Jan Kiemeney, Jules Schmalzigaug en Ossip Zadkine.


Meer info : KMSKA




vrijdag 5 juni 2009 - maandag 31 december 2018
Reünie. Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

De tentoonstelling Reunie wordt verlengd tot aan de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. In het museum zijn belangrijke renovatiewerken gepland die starten begin 2011 en verschillende jaren in beslag zullen nemen.

De 450ste verjaardag van het bisdom Antwerpen wordt gevierd met de prestigieuze tentoonstelling REUNIE. Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens. Meesterwerken uit het Koninklijk Museum terug in de Kathedraal. In haar 450-jarig bestaan groeide de Kathedraal uit tot een ware schatkamer van religieuze kunst, geschilderd en gebeeldhouwd door gereputeerde meesters. Ze sierden de zuilen, kapellen en wanden van de Kathedraal tot aan de Franse Revolutie. In de nasleep van deze omwenteling vonden heel wat altaarstukken onderdak in musea. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen was er één van.

De hechte samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen maakt het mogelijk om acht van de mooiste altaarstukken uit de museumcollectie terug te brengen naar de Kathedraal. Naast deze werken stelt ook de Kathedraal er acht uit haar vaste collectie tentoon. Deze unieke ‘in situ’ hereniging geeft de bezoeker een spectaculair overzicht van meesterwerken uit de Gouden Eeuw van de Antwerpse schilderschool.

De curatoren, dr. Ria Fabri en dr. Nico Van Hout, geven aan de hand van de tentoongestelde altaarstukken een kijk op het toenmalige mecenaat door ambachten, gilden en broederschappen. Ze laten de bezoeker toe de verwevenheid van maatschappij, geloof, kunst en cultuur in de 16de en 17de eeuw te herontdekken en werpen een licht op de iconografische en socio-economische ontwikkelingen doorheen de eeuwen.


Meer info : Kathedraal van Antwerpen




Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.