Skip Navigation Links

 

Koning Boudewijnstichting koopt Perle fine van Oscar Jespers aan
De Koning Boudewijnstichting heeft onlangs het beeldhouwwerk Perle fine (1925) van de Belgische kunstenaar Oscar Jespers aangekocht. Het beeld is een bijzonder voorbeeld van de modernistische sculptuur in België tijdens het interbellum. Perle fine zal in langdurige bruikleen toevertrouwd worden aan het KMSKA in Antwerpen, dat een belangrijk ensemble van Jespers’ werk bewaart. In afwachting van de heropening van het museum wordt het nu in het MSK in een bijzondere setting tentoongesteld, wat toelaat om een nieuw licht te werpen op het beeld.
Als sleutelwerk van een van de belangrijkste Belgische beeldhouwers uit de twintigste eeuw past Perle fine volledig in de doelstelling van de Koning Boudewijnstichting om betekenisvolle werken van ons culturele erfgoed te verwerven, te valoriseren en te bewaren voor toekomstige generaties. 
Het Museum voor Schone Kunsten Gent bewaart een bijzonder betekenisvol ensemble kunstwerken van een generatie modernisten die – net zoals Jespers – tijdens en voornamelijk kort na de Eerste Wereldoorlog gedurende enkele jaren een sterk abstraherende tendens aanhingen. Het geraffineerde vrouwenhoofd in wit marmer vormt een bijzondere aanvulling op dit ensemble. In 2013 wijdde het MSK ook een overzichtstentoonstelling aan het Belgisch modernisme.
De titel van het werk is geïnspireerd op een uitspraak van Jespers’ vriend, de advocaat en rechtsgeleerde René Victor (1897-1984), die bij het zien van het beeld tijdens een atelierbezoek bij Jespers de vrouwenkop als ‘een echte perle fine’ karakteriseerde. Victor kocht het beeld ook aan.
Dat Oscar Jespers de marmeren versie van Perle fine ook zelf als een van zijn meest geslaagde en voldragen sculpturen beschouwde, blijkt uit het feit dat het beeld op quasi alle grote tentoonstellingen waar hij aan deelnam stond opgesteld. Hij maakte het werk op een cruciaal moment in zijn carrière, toen hij de gesloten kubistische vormentaal verliet en voor een meer organische benadering koos. Zo zijn bijvoorbeeld de mond en onderkin asymmetrisch geplaatst om het beeld een meer geïndividualiseerde en een meer expressieve uitdrukking te geven.
Het MSK koos ervoor om Perle fine in de zaal gewijd aan het ‘Vlaams expressionisme in internationale context’ tentoon te stellen. Individualisering en expressieve uitdrukking kunnen namelijk in verband gebracht worden met het Vlaams expressionisme en Jespers’ tijdgenoten zoals Gustave De Smet (1877-1943) en Constant Permeke (1886-1952).
Meer informatie
https://www.erfgoed-kbs.be/collectie/perle-fine
Koning Boudewijnstichting koopt Perle fine van Oscar Jespers aan

Perle Fine
De Koning Boudewijnstichting heeft onlangs het beeldhouwwerk Perle fine (1925) van de Belgische kunstenaar Oscar Jespers aangekocht. Het beeld is een bijzonder voorbeeld van de modernistische sculptuur in België tijdens het interbellum. Perle fine zal in langdurige bruikleen toevertrouwd worden aan het KMSKA in Antwerpen, dat een belangrijk ensemble van Jespers’ werk bewaart. In afwachting van de heropening van het museum wordt het nu in het Museum voor Schone Kunsten Gent in een bijzondere setting tentoongesteld, wat toelaat om een nieuw licht te werpen op het beeld.

Als sleutelwerk van een van de belangrijkste Belgische beeldhouwers uit de twintigste eeuw past Perle fine volledig in de doelstelling van de Koning Boudewijnstichting om betekenisvolle werken van ons culturele erfgoed te verwerven, te valoriseren en te bewaren voor toekomstige generaties. 

Het Museum voor Schone Kunsten Gent bewaart een bijzonder betekenisvol ensemble kunstwerken van een generatie modernisten die – net zoals Jespers – tijdens en voornamelijk kort na de Eerste Wereldoorlog gedurende enkele jaren een sterk abstraherende tendens aanhingen. Het geraffineerde vrouwenhoofd in wit marmer vormt een bijzondere aanvulling op dit ensemble. In 2013 wijdde het MSK ook een overzichtstentoonstelling aan het Belgisch modernisme.

De titel van het werk is geïnspireerd op een uitspraak van Jespers’ vriend, de advocaat en rechtsgeleerde René Victor (1897-1984), die bij het zien van het beeld tijdens een atelierbezoek bij Jespers de vrouwenkop als ‘een echte perle fine’ karakteriseerde. Victor kocht het beeld ook aan.

Dat Oscar Jespers de marmeren versie van Perle fine ook zelf als een van zijn meest geslaagde en voldragen sculpturen beschouwde, blijkt uit het feit dat het beeld op quasi alle grote tentoonstellingen waar hij aan deelnam stond opgesteld. Hij maakte het werk op een cruciaal moment in zijn carrière, toen hij de gesloten kubistische vormentaal verliet en voor een meer organische benadering koos. Zo zijn bijvoorbeeld de mond en onderkin asymmetrisch geplaatst om het beeld een meer geïndividualiseerde en een meer expressieve uitdrukking te geven.

Het MSK koos ervoor om Perle fine in de zaal gewijd aan het ‘Vlaams expressionisme in internationale context’ tentoon te stellen. Individualisering en expressieve uitdrukking kunnen namelijk in verband gebracht worden met het Vlaams expressionisme en Jespers’ tijdgenoten zoals Gustave De Smet (1877-1943) en Constant Permeke (1886-1952).

Meer informatie

Beeld: © B. De Vuyst

(nieuwsbericht 24 september 2018)

Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.