Skip Navigation Links


Tentoonstellingen

zaterdag 29 juli 2017 - zondag 12 november 2017
Het museum van de eigenzin
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

TAZ en Mu.ZEE hebben samen met een groot aantal partners de tentoonstelling “Het museum van de eigenzin” samengesteld. Het uitgangspunt is om creativiteit in een zo breed mogelijke zin te benaderen. Welke houding nemen we tegenover kunst aan? Wat is normaal en wat beschouwen we als een afwijking? “Kunst en geestesziekte zijn allebei concepten met heel wazige contouren”, schrijft psychiater, kunstenaar en musicus Erik Thys.

Het museum van de eigenzin gaat niet op zoek naar een gemeenschappelijke grond, maar toont verschillende en soms ‘verstorende’ benaderingen. Dirk Pauwels, als gastcurator TAZ#2017, brengt een selectie kunstwerken uit de jaren zeventig gemaakt in het psychiatrisch ziekenhuis Caritas te Melle. KAOS, kunstatelier te Elsene, werkt samen met kunstenaars met of zonder psychiatrische aandoeningen. Villa Voortman en Museum Dr. Guislain, allebei te Gent, presenteren een nog andere invalshoek. Peter Dufurne toont kunstenaars betrokken bij de vzw WanderArt te Oostende en Mu.ZEE kijkt naar de eigen collectie.

De titel verwijst naar het nooit gerealiseerde Haus des Eigensinns, het ‘museum van de waanzinnige schoonheid’, te Berlijn. Vergeet de insider en de outsider. Wat als we een nieuwe taal ontwikkelen bij elke nieuwe ontmoeting.

 


Meer info : Mu.ZEE Oostende




vrijdag 7 juli 2017 - zondag 25 februari 2018
Bruegelland XL
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Pieter Bruegel de oude is al eeuwenlang een bron van inspiratie voor tal van Vlaamse kunstenaars. De tentoonstelling Bruegelland in het Stedelijk Museum in Lier gaat na hoe groot zijn invloed was op de schilders die na hem kwamen.

Focus 6: Bruegelland XL

Het sluitstuk van dit Bruegelproject kreeg als titel Bruegelland XL en toont de meest volledige selectie van schilderijen uit de collecties van het KMSKA en het Stedelijk Museum Lier die een link hebben met Pieter Bruegel I. Het resultaat is een nieuwe en frisse presentatie, een bonte afwisseling van kleurrijke verhalen.

Landschappen in alle seizoenen, spreekwoordenschilderijen, historiestukken, kinderspelen, kermissen en feesten, moraliserende scènes: alles heeft een plaats gekregen in deze tentoonstelling. Bruegelland XL neemt je mee langs druk bevolkte schilderijen waarop zo veel te zien is dat het bijna zoekplaatjes lijken, maar ook langs intieme tafereeltjes die getuigen van intens en hoogst persoonlijk schilderplezier.

Bruegelland XL is een uitgelezen kans om het werk van de artistieke erfgenamen van Pieter Bruegel I met andere ogen te bekijken. Met kunst van o.a. Permeke, Gustave Van De Woestyne, Jean Brusselmans,…

Deze tentoonstelling is een samenwerking tussen het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en de Stedelijke Musea Lier.

Praktisch

Waar: Stedelijk Museum Wuyts-Van Campen en Baron Caroly, Florent Van Cauwenberghstraat 14, Lier

Website

 


Meer info : KMSKA




zondag 2 juli 2017 - zondag 1 oktober 2017
Walther Vanbeselaere, verzamelaar voor de staat
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Museum Dhondt-Dhaenens organiseert regelmatig tentoonstellingen waarmee het de smaak en keuze van een privé-verzamelaar onderzoekt. Deze zomer presenteert het museum de moderne kunstcollectie van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen zoals oud-hoofdconservator Walther Vanbeselaere ze tussen 1948 en 1973 samenbracht. Vanbeselaeres ideeën over de moderne Vlaamse kunst waren zeer invloedrijk en bepaalden voor een groot deel de kunstgeschiedschrijving in België in de 20ste eeuw. Ook op de vorming van de verzameling Dhondt-Dhaenens had Vanbeselaere een zeer grote invloed.

Een tentoonstelling met werk van onder andere Henri De Braekeleer, James Ensor, Rik Wouters, Jakob Smits, Constant Permeke, Gust De Smet en Jean Brusselmans. Hedendaagse kunstenaars zoals Oleg Matrokhin, Bart Lodewijks en Jacqy Duval zullen aan de hand van bijzondere architecturale, coloristische en tekenkundige ingrepen, de museumruimte naar hun hand zetten.

Deze expo is een samenwerking met Museum Dhondt-Dhaenens.

Praktisch

Waar: Museum Dhondt-Dhaenens, Museumlaan 14, Deurle

Website


Meer info : KMSKA




zaterdag 1 juli 2017 - zondag 5 november 2017
Richard Tuttle, Light And Color
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

Light And Color is de eerste grote museale tentoonstelling van Richard Tuttle (VS, 1941) in België. Jan Hoet was in 1978 de eerste om hem in Vlaanderen uit te nodigen naar aanleiding van zijn allereerste tentoonstelling als jonge museumdirecteur in Gent.

Richard Tuttle heeft 24 nieuwe kunstwerken gemaakt voor de tentoonstelling Light And Color in Mu.ZEE. Hiervoor wordt voor de eerste keer de opstelling in de Ensor & Spilliaert museumvleugel aangepast.

Deze nieuwe kunstwerken zullen een directe relatie aangaan met de schilderijen van James Ensor. Waarom doen we dat? Het antwoord is gedeeltelijk te vinden in de hierboven aangehaalde citaten. Een tentoonstelling is geen uitgemaakte zaak. Sinds de uitnodiging in 2015 kijkt en denkt Richard Tuttle over het kleurgebruik in de schilderijen van Ensor. Wat als Ensor is uitgegaan van de gedachte dat kleur ‘echt’ bestaat? Wat als kleur ‘echt’ bestaat? Hoe kan je hier dan over nadenken of op reageren?

Kleur laat zich niet makkelijk in woorden omzetten. Misschien verzet kleur zich wel tegen woorden of mogelijke definities. En andersom: misschien verzetten woorden zich tegen kleur. Richard Tuttle schrijft hierover: I got this idea from thinking about how color and sound are similar. We can use the same words for both: depth, tone, brightness, etc.. Where sound is not ordered in nature, we order it and make music. Color must be the same.


Meer info : Mu.ZEE Oostende




zondag 4 juni 2017 - zondag 5 november 2017
Tamara Van San & Hedwig Houben. Theory of Forms
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

Tactiliteit was voor Constant Permeke nog een voorwaarde voor het maken van kunst. Meer zelfs, hij hield van pasteus schilderen en kende zijn materiaal een hoofdrol toe. Borstelen, gieten, tekenen, kneden of kappen vinden kunstenaars nu al lang niet meer noodzakelijk. Toch gaan Hedwig Houben (°1983, NL) en Tamara Van San (°1982, BE) zeer bewust om met sculpturaliteit. Volgens Plato’s ideeënleer ontstaan objecten doordat de maker een idee uit een hogere wereld omzet naar materie. Hedwig Houben en Tamara Van San reflecteren zowel over de aanleiding, het procedé als het resultaat hiervan. Materie en techniek dirigeren het creatieproces van Tamara Van San, waardoor een handelend denken ontstaat. Vormentalen uit diverse werelddelen en materialen zoals polyurethaan, latex en nylon inspireren haar. De unieke textuur, kleur en techniek van de noch figuratieve, noch abstracte objecten laten ruimte voor interpretatie en overstijgen zo de gesproken taal. In het werk van Hedwig Houben zijn het vaak de objecten die het woord voeren of alleszins participeren aan de dialoog. Ze hebben existentiële vragen over de vorm die ze hebben aangenomen, de reden waarom ze werden gemaakt en hun eigen identiteit en karakter. Deze moeilijk te verklaren kwesties brengt de kunstenaar naar voren in performances en andere manifestaties waarin de objecten een actieve rol opnemen. Zo ontstaan verschillende invalshoeken om een sculptuur te beschouwen en te begrijpen. Niet enkel de beeldhouwer is daarbij een handelend en denkend subject, maar elke actor – kunstenaar, sculptuur en toeschouwer – neemt een gelijkwaardige rol in.

Praktisch

Waar: Permekemuseum, Gistelsteenweg 341, Jabbeke


Meer info : Permekemuseum




zaterdag 3 juni 2017 - zondag 27 augustus 2017
Manufactories of Caring Space-Time
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

Met Manufactories of Caring Space-Time creëren MSK Gent, 49 Nord 6 Est FRAC Lorraine (Metz) en Fundació Antoni Tàpies (Barcelona) een platform voor reflectie over het relationele, collaboratieve en collectieve als nieuwe tendensen in de kunst. Twee jaar lang gingen er workshops, performances, interviews en reflectiemomenten door bij de kunstorganisatie en de vele partners. In totaal namen meer dan 2000 bezoekers deel. De resultaten van deze twee jaar komen nu terug naar Gent, voor een grote slottentoonstelling.

Twee jaar en drie internationale projecten

In 2015 bouwden de MSK-bezoekers het Micromuseum Gent, samen met de Russische kunstenaars Gorod Ustinov. Het duo ging samen met de museumbezoekers aan de slag met eenvoudige en soms oude materialen. Door deze materialen te bekijken, te voelen en erover na te denken, creëren ze nieuwe vormen. Schijnbaar tegenstrijdige materialen, zoals textiel en kogelhulzen, worden door dit proces omgevormd tot communicatiemiddel.

In 2016 gingen er een reeks bewegingsworkshops door, begeleid door de Tunesische choreografen Selma en Sofiane Ouissi. Ze verkenden de kracht van non-verbale communicatie en haar potentieel om landsgrenzen, sociale verschillen en taalbarrières te overstijgen. Het resultaat van deze workshops kreeg de vorm van een performance: Le moindre geste.

En dit jaar werd gewerkt rond afgedankte voorwerpen, en hoe we die een nieuw leven kunnen geven. Blanca Callén (onderzoeker), Soledad Gutiérrez en Laurence Rassel (curatoren) onderzochten het (her)waarderen van objecten. In samenwerking met kunstenplek Manoeuvre, ONBETAALBAAR en schrijfster Anneleen Van Offel reisde dit project van Spanje naar Gent. Daar kon je afgedankte voorwerpen een nieuw leven geven, via creatieve schrijfworkshops, inpaksessies en veilingen.

Slottentoonstelling in Gent

Voor de slottentoonstelling reizen de resultaten van de drie projecten terug naar Gent. Ze worden er aangevuld door nieuwe ingrepen door kunstenaars Patricia Esquivias (Spanje), Grace Ndiritu (Kenia/Verenigd Koninkrijk), Oriol Vilanova (Spanje), Slinkachu (Verenigd Koninkrijk) en Manoeuvre (Gent, België). Bovendien wordt tijdens de openingsavond en de erop volgende weken verschillende malen de performance Le moindre geste door Selma en Sofiane Ouissi op zaal uitgevoerd.

Manufactories of Caring Space-Time is een samenwerking tussen MSK Gent, 49 Nord 6 Est FRAC Lorraine (Metz) en Fundació Antoni Tàpies (Barcelona), in kader van het subsidieprogramma Creative Europe van de Europese Commissie en loopt van 1 mei 2015 tot 28 augustus 2017. Het project omvatte verschillende tentoonstellingen en activiteiten. 


Meer info : MSK Gent




donderdag 25 mei 2017 - zondag 15 oktober 2017
The Beauty of the Beast
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Een tentoonstelling over dieren in het oeuvre van oude meesters en hedendaagse kunstenaars in Kasteel d'Ursel in Hingene.

De kunstgeschiedenis begint met dieren: meer dan 30.000 jaar geleden werden ze al door mensen vastgelegd in muurschilderingen. In de eeuwen daarna hebben afbeeldingen van dieren vooral een symbolische functie. Vanaf de middeleeuwen figureren dieren op allerlei schilderijen, maar vanaf de 17e eeuw krijgen ze ook de hoofdrol.

Grote namen uit de dierenkunst

Voor de tentoonstelling The Beauty of the Beast selecteert het KMSKA werk van kunstenaars uit de 17e, 18e en 19e eeuw. Op hun schilderijen vinden we de dieren die eeuwenlang thuis waren in en rond een kasteel: gezelschapsdieren, zoals katten en honden, maar ook neerhofdieren, zoals kippen, konijnen, koeien, paarden, schapen, geiten, varkens en ezels. Alle grote namen uit de dierenkunst zijn van de partij: van Roelant Savery en Frans Snijders over Jacob Jordaens en Paul de Vos tot Charles Verlat en Henriëtte Ronner-Knip.

The Beauty of the Beast combineert en confronteert deze oude meesters met tientallen hedendaagse kunstenaars zoals Karin Borghouts, Johan Creten, Wim Delvoye, Jan Fabre, Gideon Kiefer, Stephan Vanfleteren en Koen Vanmechelen.

Praktisch

Waar: Kasteel d'Ursel, Wolfgang d'Urselstraat 9, 2880 Hingene

Website


Meer info : KMSKA




vrijdag 19 mei 2017 - zondag 20 augustus 2017
Encounters / Ontmoetingen. Over kunst en emotie
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Grote kunst heeft geen uitleg nodig om mensen te raken. Sommige kunstwerken laten de bezoeker beduusd achter, laten hem met een andere blik kijken. Over die universele ervaring die kunst teweegbrengt, gaat deze tentoonstelling. Dansers in de expo vormen gevoelsgidsen voor de toeschouwer en versterken de totaalervaring.

Encounters / Ontmoetingen. Over kunst en emotie toont dat kunst geen uitleg nodig heeft om ons te raken of te veranderen. Kunst doet iets met een mens, beklijft, geeft nieuwe inzichten,... Dat was vroeger al zo en nu nog altijd, ongeacht de voorkennis van de bezoeker.

De werken in Encounters/ Ontmoetingen zijn niet traditioneel tentoongesteld maar gegroepeerd in clusters die eenzelfde universele ervaring teweegbrengen bij de toeschouwer. Om de beleving onbevangen te houden, hangt er geen tekst of uitleg bij de kunstwerken. Het enige wat je als toeschouwer meekrijgt, zijn de namen van de werken en de kunstenaars. Curator Paul Vandenbroeck (KMSKA) selecteerde een honderdtal werken van over de hele wereld, van de vroege Oudheid tot nu, van bekende en minder bekende kunstenaars. Met werk van onder meer Francisco Goya, Rona Pondick, Dosso Dossi, Adriano Cecioni,… 

Choreografe en danseres Pé Vermeersch creëert in de expo performances van wisselende aard met enkele markante internationale dansers (Naoka Uemura, Angela Babuin, Mirella Solis, Rebecca Rosseel, Ilya Krouglikov en Federico Ordonez). Het dansproces is zelf een kunstwerk in wording.

Uren performances

Donderdag en vrijdag van 13.30 tot 16.30

Zaterdag en zondag van 14.30 tot 17.30

Elke laatste woensdag van de maand van 15.30 tot 18.30

 

Praktisch

Waar: MAS, Hanzestedenplaats 1, 2000 Antwerpen

www.mas.be

Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen en het MAS werken samen aan deze vernieuwende expo.

 


Meer info : KMSKA




zaterdag 15 april 2017 - zondag 27 augustus 2017
Eric van Hove - Atchilihtallah - On the transformation of art, craft and product
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

De solotentoonstelling van de Belgisch/ Algerijnse kunstenaar Eric van Hove vertrekt vanuit zijn atelier in Marrakesh (Marokko). Sinds enkele jaren werkt hij samen met lokale ambachtslieden waarbij hij tracht om economische processen te heroriënteren, met name de verhouding tussen lokale en globale productie, tussen ambachtelijk en industrieel vervaardigde objecten. Eric van Hove vermengt aspecten gerelateerd aan de conceptuele kunst, met socio-politiek onderzoek, activisme en een denken over alternatieve economische systemen.

De tentoonstelling is een coproductie met Frankfurter Kunstverein en zal bestaan uit een grote selectie recent ontwikkelde kunstwerken en projecten. “Mahjouba I” is een elektrische bromfiets, waarvan een groot aantal onderdelen door ambachtslui zijn gemaakt. Het illustreert Eric van Hove’s fascinatie voor productievormen; zo is hier sprake van zonne-energie, de combinatie van ambachtelijke en digitale technieken zoals 3D-printing.


Meer info : Mu.ZEE Oostende




zaterdag 1 april 2017 - zondag 3 september 2017
Frans Masereel en hedendaagse kunst: verzet in beelden
Tentoonstellingen - Mu.ZEE Oostende

Frans Masereel en hedendaagse kunst: verzet in beelden belicht Masereels visie op de wereld, zijn maatschappijkritiek en pacifisme. Frans Masereel (1889-1972) mag beschouwd worden als de belangrijkste graficus en houtsnijder uit de twintigste eeuw. Mu.ZEE kijkt terug en brengt de ideeën van Masereel in dialoog met de huidige samenleving via het werk van een aantal hedendaagse kunstenaars uit Europa, het Midden-Oosten, Afrika en Amerika: Mary Evans, Anton Kannemeyer, Glenn Ligon, Dan Perjovschi, Billie Zangewa, William Kentridge, Philip Aguirre y Otegui, Slavs and Tatars, Kerry James Marshall, Papa Mfumu’eto 1er.

De tentoonstelling benadrukt de maatschappelijke betrokkenheid van de kunstenaars. Zo komen vormen van pacifisme en internationalisme vanuit verschillende motieven en met diverse invullingen op de voorgrond. Aan het begin van de twintigste eeuw, maar ook voordien, werd al nagedacht over ontwikkelingen die we nu hedendaags noemen, zoals migratie en globalisme.

Vanuit een constructieve houding kaarten de kunstenaars onrecht en ongelijkheid aan. Kritisch, soms ook met satire, worden onderwerpen benaderd die de kunstenaars persoonlijk aangrijpen en willen bespreekbaar maken door ze om te zetten in beelden. Als tekenaar voor dagbladen en tijdschriften en met de houtsnede had Masereel de mogelijkheid om op een toegankelijke manier kritische vragen te stellen aan een breed publiek. De directheid naar de toeschouwer en het vertellen van verhalen zijn strategieën die in verschillende werken in de tentoonstelling aan bod komen. De gemene deler is een positieve kijk op de toekomst en daarvoor zet Masereel met zijn immer optimistisch mensbeeld duidelijk de toon.


Meer info : Mu.ZEE Oostende




zaterdag 25 februari 2017 - zondag 3 september 2017
Willy De Sauter. Collectiepresentatie & recent werk
Tentoonstellingen - Musea Brugge

Het Groeningemuseum bezit een ensemble van zes werken van kunstenaar Willy De Sauter. Ze zijn gemaakt tussen 1977 en 1994. Aanvankelijk wordt zijn werk tot de minimalistische, fundamentele en conceptuele kunst gerekend, door de verbetenheid waarmee hij lijnen laat ontwikkelen of eenvoudige vormen uitpuurt. Maar de gevoeligheid voor materie is bij De Sauter minstens even essentieel. In zijn oeuvre is de drager op zich belangrijk, maar evenzeer de plaats van die drager ten opzichte van de wand en de ruimte. Het oppervlak van het werk toont de materie in zijn opperste verschijning, van diverse soorten metalen en kunststoffen tot verf en plamuur in zijn basissamenstelling: krijt, pigment en dierenlijm. Daarmee reikt hij de hand naar de oude kunst.

De kunstenaar ontwierp zelf deze opstelling die de eigen collectiestukken verenigt met recent werk.


Meer info : Groeningemuseum




vrijdag 22 april 2016 - zondag 22 oktober 2017
Metafloristiek
Tentoonstellingen - Museum voor Schone Kunsten Gent

De Zwitserse kunstenaars Gerda Steiner (1967) en Jörg Lenzlinger (1964) staan vooral bekend voor hun grandioze installaties, waarin ze planten, takken en voorwerpen met elkaar verweven. Ze maken denkbeeldige natuurlandschappen die eruit zien alsof alle onderdelen op een volstrekt organische manier met elkaar vergroeiden.

Wegdromen in een denkbeeldige natuur

Ter gelegenheid van de Floraliën creëren ze ook in het MSK zo’n denkbeeldig landschap. Met hun installaties tasten de kunstenaars de grenzen af tussen tussen droom en werkelijkheid. Ze tonen het resultaat van een denkbeeldige evolutie, waarin alle aspecten van de realiteit spontaan met elkaar verweven worden. Een web van metalen draden en takken vergroeit tot een natuurlijke kristalstructuur, terwijl eigenaardige zwammen lijken op te groeien uit plassen vloeibare meststof.

Door bezoekers tussen hun installatie te laten lopen, willen Steiner en Lenzlinger niet meer – en ook niet minder – dan hen te laten dromen over meer dan de zichtbare realiteit. De kunstenaars nodigen iedereen dan ook uit om zelf even te vergroeien met hun wildernis.

 


Meer info : MSK Gent




zondag 8 september 2013 - zondag 31 december 2017
Atelierflat Jozef Peeters open voor publiek
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Vanaf zondag 8 september, op Open Monumentendag, stellen het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) de atelierflat van Jozef Peeters open voor het publiek. Peeters was een van de eerste abstracte kunstenaars in België. Met zijn vrouw en twee kinderen bewoonde hij vanaf 1924 een klein hoekappartement met vier kamers op de De Gerlachekaai in Antwerpen, dat hij ook als atelier gebruikte en omtoverde tot een driedimensionaal schilderij. Hij gaf iedere kamer met geometrische kleurvlakken een eigen sfeer en ontwierp en beschilderde zijn eigen meubilair. Dit unieke ensemble werd na Peeters’ overlijden in 1960 door dochter Godelieve gekoesterd en bewaard. In 2009 legateerde zij het aan de stad Antwerpen, die zorg draagt voor het behoud en beheer ervan en de voorbereidingen trof voor de nu aanstaande publieksopenstelling.

53 jaar na het overlijden van de kunstenaar Jozef Peeters (1895-1960), stellen het Letterenhuis en het KMSKA zijn atelierflat open voor het publiek. De modernistische schilder, graficus en interieurontwerper was een van de eerste abstracte kunstenaars van België. Vanaf Open Monumentendag, zondag 8 september, kan het publiek een kijkje nemen in zijn appartement.

Jozef Peeters en zijn vrouw Pelagia Pruym betrokken de flat in 1924. Een jaar later werd dochter Godelieve geboren en nog een jaar later zoon Maarten. Eind jaren twintig beschilderde Peeters alle muren, plafonds, deuren en het door hem zelf ontworpen meubilair in de kleine flat, die ook als zijn atelier dienstdeed. Zijn modernistische, constructivistische opvattingen vertaalde hij in een abstract geometrische compositie in prachtige gedempte kleuren, met een eigen sfeer voor elke ruimte. Peeters toverde de flat hiermee om tot een uniek kunstwerk.

Na het overlijden van haar moeder in 1955 en vader in 1960, heeft dochter Godelieve Peeters (1925-2009) het appartement bewoond en in stand gehouden. Zij heeft er voortdurend voor geijverd om Peeters’ werk onder de aandacht te houden en vermaakte in 2009 haar volledige nalatenschap aan de stad Antwerpen: het interieur met originele kunstwerken, archief, meubelen en gebruiksvoorwerpen van het in vrijwel ongewijzigde staat bewaarde appartement. Voorwaarde was dat ‘het kunstzinnig publiek’ de atelierflat op gezette tijden zou kunnen bezoeken. In 2011 heeft de stad Antwerpen, met een collegebesluit, het appartement via de AG Vespa in erfpacht genomen van de eigenaar van het pand, sociale huisvestingsmaatschappij CV De Ideale Woning. Na conservatie door en in coördinatie met de dienst Collectiebeleid/Behoud en Beheer van Musea en Erfgoed Antwerpen, stellen het Letterenhuis en het KMSKA de flat vanaf zondag 8 september, Open Monumentendag 2013, open voor het publiek. Bezoekers krijgen een rondleiding in het appartement en uitleg over de kunstenaar en de plaats van zijn werk in de kunstgeschiedenis.

Praktisch:

Openstelling atelierflat Jozef Peeters

  • Individuele bezoekers (max. 10 personen): elke eerste en derde zaterdag van de maand. Vooraf inschrijven is noodzakelijk. Tickets kosten 5 euro en boek je via www.kmska.be.
  • Groepsbezoeken (max. 10 personen): elke donderdag. Gidsbeurten vraag je aan via +32 (0)3 224 95 61 of de website. Een rondleiding kost 50 euro en kan je reserveren via www.kmska.be
  • Atelierflat Jozef Peeters, De Gerlachekaai 8, 2000 Antwerpen
  • Een initiatief van de stad Antwerpen, gecoördineerd door het Letterenhuis en het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)

Meer info : KMSKA




zondag 4 september 2011 - maandag 31 december 2018
Moderne kunst uit het interbellum
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

Nog tot eind 2017 kan je in het FeliXart Museum in Drogenbos de tentoonstelling Moderne kunst uit het Interbellum met werken uit de collectie van het KMSKA bekijken.

In een groene oase aan de rand rond Brussel ligt het FeliXart Museum. Dat museum presenteert diverse aspecten van het leven en werk van schilder Felix De Boeck aan de hand van wisselende selecties. Daarnaast organiseert het ook tijdelijke tentoonstellingen rond historische en hedendaagse avant-gardekunst.

Twee ruimtes in het unieke museumgebouw bieden een ruimere blik op de bruisende kunstwereld tijdens het interbellum, van abstractie tot het expressionisme. In deze zalen ziet u belangrijk werk uit de KMSKA-collectie, van o.a. Prosper De Troyer, Marthe Donas, Jozef Peeters, Oscar en Floris Jespers, Jan Kiemeney, Jules Schmalzigaug en Ossip Zadkine.


Meer info : KMSKA




vrijdag 5 juni 2009 - maandag 31 december 2018
Reünie. Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens
Tentoonstellingen - Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

De tentoonstelling Reunie wordt verlengd tot aan de heropening van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen. In het museum zijn belangrijke renovatiewerken gepland die starten begin 2011 en verschillende jaren in beslag zullen nemen.

De 450ste verjaardag van het bisdom Antwerpen wordt gevierd met de prestigieuze tentoonstelling REUNIE. Van Quinten Metsijs tot Peter Paul Rubens. Meesterwerken uit het Koninklijk Museum terug in de Kathedraal. In haar 450-jarig bestaan groeide de Kathedraal uit tot een ware schatkamer van religieuze kunst, geschilderd en gebeeldhouwd door gereputeerde meesters. Ze sierden de zuilen, kapellen en wanden van de Kathedraal tot aan de Franse Revolutie. In de nasleep van deze omwenteling vonden heel wat altaarstukken onderdak in musea. Het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen was er één van.

De hechte samenwerking met het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen maakt het mogelijk om acht van de mooiste altaarstukken uit de museumcollectie terug te brengen naar de Kathedraal. Naast deze werken stelt ook de Kathedraal er acht uit haar vaste collectie tentoon. Deze unieke ‘in situ’ hereniging geeft de bezoeker een spectaculair overzicht van meesterwerken uit de Gouden Eeuw van de Antwerpse schilderschool.

De curatoren, dr. Ria Fabri en dr. Nico Van Hout, geven aan de hand van de tentoongestelde altaarstukken een kijk op het toenmalige mecenaat door ambachten, gilden en broederschappen. Ze laten de bezoeker toe de verwevenheid van maatschappij, geloof, kunst en cultuur in de 16de en 17de eeuw te herontdekken en werpen een licht op de iconografische en socio-economische ontwikkelingen doorheen de eeuwen.


Meer info : Kathedraal van Antwerpen




Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.