Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Zolderstukken van de Antwerpse schilderskamer - (1663-1665) Laatste Avondmaal - (1654-1655)
Graflegging - (1665) Pegasus - 1663-1665
Nijverheid en handel die de bloei van de kunst bevorderen - 1663-1665 De goddelijke wet als grondslag voor de menselijke gerechtigheid - 1665
Aanbidding door de herders - (1653) Portret van een vrouw - 1640-1645
Zoals de ouden zongen, piepen de jongen - 1638 Triomf van Frederik Hendrik - (1650-1651)
Heilige Ivo Hélory van Kermartin -
Triomf van Frederik Hendrik

Jacob Jordaens I
Antwerpen 1593 - Antwerpen 1678

Triomf van Frederik Hendrik - (1650-1651)

Triomf van Frederik Hendrik

Jacob Jordaens I , 17de eeuw, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

 
Periode 17de eeuw
   
Datering (1650-1651)
   
Materiaal doek[drager]
   
Afmetingen 146,5 x 157 x 12 cm
   
Museum Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 799

Allegorie

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
In 1645 liet Amalia van Solms, echtgenote van stadhouder prins Frederik Hendrik van Oranje, in het Haagse Bos een buitenverblijf optrekken (de huidige residentie van de Nederlandse koningin). Op vraag van Amalia van Solms werd besloten om de centrale koepelzaal, de Oranjezaal, van de vloer tot de nok te versieren met allegorische voorstellingen die het leven van Frederik Hendrik uitbeelden. Het programma werd ontworpen door de secretaris van de stadhouder, Constantijn Huygens (1596-1687), en de ontwerperarchitect Jacob van Campen (1595-1657). Jordaens schilderde voor de Oranjezaal drie werken: 'De Tijd die Laster en Ondeugd wegmaait' en 'De Dood die de Nijd wurgt' en een immens groot doek, 'De Triomf van Frederik Hendrik. Voor dit laatste schilderij - het belangrijkste in de zaal - maakte de schilder voor Amalia van Solms een vijftal ontwerpen waaruit ze kon kiezen. Drie van deze olieverfschetsen bleven bewaard in musea te Antwerpen (de hier getoonde studie), Brussel en Warschau. Het schilderij in de Oranjezaal staat het dichts bij de compositie op de schets in Warschau. Frederik Hendrik zit op een vergulde Romeinse zegewagen. Boven hem zweeft Nike, godin van de overwinning, die de held met lauweren kroont. Zij draagt ook nog een tweede krans, bestemd voor zijn zoon Willem II, die rechts op de voorgrond een steigerend paard berijdt. Rechts van Frederik Hendrik blaast de godin Fama de loftrompet. Tussen Fama en Nike zweeft Irene, godin van de vrede. In de ene hand houdt ze een palmtak en in de andere een hoorn des overvloeds. Enkele putti met de attributen van de zeven vrije kunsten geven aan dat tijdens de regering van de stadhouder vrede en welvaart heersten, waardoor wetenschappen en kunsten konden bloeien. De zegewagen wordt getrokken door vier witte paarden, symbool van de onschuld van de held. Op de bok zit de zeegod Neptunus, die verwijst naar Frederik Hendriks functie van admiraal ter zee. De paarden worden gemend door Minerva, godin van de wijsheid, en Hygieia, godin van de gezondheid. Chronos, god van de tijd, en Mercurius, god van de sluwheid, berijden de twee middelste paarden. De moed en de strijdlust van de veldheer worden gesymboliseerd door de leeuwen vooraan. Toeschouwers wuiven met palmtakken en staan voor een triomfboog met aan weerszijde beelden van Willem de Zwijger en Maurits van Oranje, respectievelijk vader en broer van Frederik Henrik.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.