Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Portret van een monnik - Almachtige God -
Johannes de Doper - Maria -
Filips de Goede, hertog van Bourgondië - Heilige Barbara van Nicodemië - 1437
Madonna bij de fontein - 1439 Madonna met kanunnik Joris van der Paele -
Aanbidding van het Lam Gods - Aanbidding van het Lam Gods -
Heilige kluizenaars en Heilige pelgrims -
Madonna bij de fontein

Jan van Eyck
Maaseik 1380/ 1400 - Brugge 1441

Madonna bij de fontein - 1439

Madonna bij de fontein

Jan van Eyck , 15de eeuw, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

 
Periode 15de eeuw
   
Datering 1439
   
Materiaal paneel
   
Afmetingen 19 x 12 cm
   
Museum Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 411

Religieuze voorstellingen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
Op grond van het zeer kleine formaat van de Madonna bij de fontein kunnen we aannemen dat het kleinood bestemd was voor de privé-devotie van een gegoed persoon. Het werk draagt nog zijn oorspronkelijke, fijn gemarmerde lijst. Daarop bracht de kunstenaar zijn devies Als ich can, ‘(Zo goed) als ik kan’, aan. Daaronder staat zijn handtekening: Ioh(ann)es de Eyck, gevolgd door me fecit + (com)plevit an(n)o 1439, ‘heeft mij vervaardigd en voltooid in het jaar 1439’. Maria staat in een dichtbegroeide, bloeiende tuin en houdt Jezus op de arm. Moeder en Kind betuigen hun tederheid voor elkaar: het kind streelt met de rechterhand Maria’s hals, zij kijkt vol meevoelen neer op het kind. Maria is in de laatmiddeleeuwse geloofsbeleving het volmaakte vrouwelijke beginsel, oorsprong van het heil. Bij haar zoekt de gelovige toevlucht, zoals het Kind bij zijn Moeder. Geen voorstelling is zo geliefd in de kunst van de Vlaamse primitieven als deze. De tuin waarin Maria en het Kind zich ophouden is zelf een symbool van de Moeder Gods en van het paradijs. Zoals de bloeiende tuin, wordt ook de ziel wanneer ze getransformeerd is tot een veld van deugdzame schoonheid. Zoals de Maagd op het schilderij, zo moet de beschouwer zelf worden.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.