Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Portret van een kanunnik - Filips de Goede, hertog van Bourgondië -
Philippe de Croy - De Zeven Sacramenten - (1440-1445)
Annunciatie - Filips de Goede, hertog van Bourgondië -
Portret van een kamprechter - Christus aan het kruis en de eucharistie - (1440-1445)
Doopsel, vormsel en biecht - (1440-1445) Priesterwijding, huwelijk en laatste oliesel - (1440-1445)
Wapen van de familie de Croy -
De Zeven Sacramenten

Rogier van der Weyden
Doornik 1399/1400 - Brussel 1464

De Zeven Sacramenten - (1440-1445)

De Zeven Sacramenten

Rogier van der Weyden , 15de eeuw, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

 
Periode 15de eeuw
   
Datering (1440-1445)
   
Materiaal hout
   
Afmetingen 200 x 223 cm
   
Museum Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 393-395

Religieuze voorstellingen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
Dit werk beeldt de zeven sacramenten uit, gerangschikt rond een calvarie die hier gesitueerd wordt in de middenbeuk van een gotische kerk. Boven elk sacrament zweeft een engel met een banderol in de handen. In de achtergrond van het middenpaneel houdt een priester een hostie op tijdens de consecratie, waardoor het offer van Christus herhaald wordt. Op het linkerpaneel worden het doopsel, het vormsel en de biecht uitgebeeld. Het rechterpaneel toont de priesterwijding, het huwelijk en de ziekenzalving. De personen op het middenpaneel zijn groter dan die op de zijpanelen: ze zijn belangrijker en van een andere orde. Hun kleurige gewaden richten de aandacht op de voet van het kruis. Als tegenstelling kan men twee bedelaars onderscheiden tussen de zuilen. In de bovenhoeken van de gouden imitatielijsten staan wapenschilden: rechts dat van de stad Doornik en links dat van de Doornikse bisschop Jean Chevrot. Vermoedelijk wordt hij geprotretteerd in de bisschop die het vormsel toedient. Meer dan waarschijnlijk was hij ook de besteller van het stuk. Het is echter niet duidelijk voor welke locatie het schilderij bestemd was.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.