Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Zolderstukken van de Antwerpse schilderskamer - (1663-1665) Laatste Avondmaal - (1654-1655)
Graflegging - (1665) Pegasus - 1663-1665
Nijverheid en handel die de bloei van de kunst bevorderen - 1663-1665 De goddelijke wet als grondslag voor de menselijke gerechtigheid - 1665
Aanbidding door de herders - (1653) Portret van een vrouw - 1640-1645
Zoals de ouden zongen, piepen de jongen - 1638 Triomf van Frederik Hendrik - (1650-1651)
Heilige Ivo Hélory van Kermartin -
Aanbidding door de herders

Jacob Jordaens I
Antwerpen 1593 - Antwerpen 1678

Aanbidding door de herders - (1653)

Aanbidding door de herders

Jacob Jordaens I , 17de eeuw, Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen

 
Periode 17de eeuw
   
Datering (1653)
   
Materiaal doek[drager]
   
Afmetingen 242,7 x 201,5 cm, 51kg
   
Museum Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 221

Religieuze voorstellingen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
Jordaens heeft De aanbidding der herders meermaals en op verschillende wijze in beeld gebracht: talrijk bewaard gebleven tekeningen, schetsen en schilderijen illustreren dit onderwerp. Hij gebruikte vaak dezelfde schema's en meer dan één werk is ontstaan met de hulp van het atelier. Die werkwijze leidde soms tot stereotiepe en vaak moeilijk te dateren werken die niet altijd even geslaagd zijn. Rooses dateerde deze Aanbidding 1653, Held op het einde der dertiger jaren. Een compositietekening in he Museum Boymans-van Beuningen te Rotterdam kan als eerste uitgangspunt worden beschouwd voor het doek te Antwerpen (inv. V.31). Deze tekening wordt in verband gebracht met een schilderij dat zich thans bevindt in het North Carolina Museum of Art te Raleigh, North Carolina en dat I.I. Fecit 1657 is gemonogrammeerd en gedateerd (olieverf op doek 284 x 203). De tekening bevat tevens de voornaamste compositie-elementen voor het doek te Antwerpen, dat rond dezelfde periode is te situeren. Hoewel in de tekening meerdere figuren voorkomen en enkele details verschillen, valt behalve de gevulde bladschikking de afwezigheid van het landschap het meest op. Al deze elementen zijn echter aanwezig in een olieverfschets uit het Museum te Antwerpen (zie cat. nr. 928). Aangezien het doek aan de rechterkant is vergroot, kan het landschap in het definitieve schilderij mogelijk door een vreemde hand zijn toegevoegd. Stilistisch doet het denken aan Lucas van Uden (1595-1672).
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.