Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Jeanne d'Arc - (1880-1885) Man met hoed - (1881-1885)
Twee vrouwen en een theoloog - De roof der Sabijnse maagden -
De schilder Jean François Millet - Wasvrouwen bij de Middellandse zee -
Elisabeth Bas - (1880-1886) De Amsterdamse lakenhandelaar Nicolaas van Bambeek - (1880-1886)
Handen van Elisabeth Bas - (1880-1886) De schilder Léon Cogniet -
Mevrouw Gratiot - (1880-1883)
Icône - Portret van Eugène Demolder

James Ensor
Oostende 1860 - Oostende 1949

Icône - Portret van Eugène Demolder - 1893

Icône - Portret van Eugène Demolder

James Ensor , 19de eeuw, Groeningemuseum Brugge

 
Periode 19de eeuw
   
Datering 1893
   
Materiaal olie, potlood en gouache op paneel
   
Afmetingen 36 x 21 cm
   
Museum Groeningemuseum Brugge
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 2004.GRO0001.I

portretten

vergrote afbeelding tonen
© SABAM BELGIUM 2011
   
Info over beeldgebruik
Dit paneel is een portret door James Ensor van zijn goede vriend Eugène Demolder. Deze kunstcriticus was één van de vroegste promotoren van Ensors werk. Hij gaf niet alleen de eerste monografie over de kunstenaar uit, maar organiseerde te Brussel ook diens allereerste individuele tentoonstelling en was tevens de bemiddelaar voor de eerste expositie van Ensor in het buitenland. Daarnaast had Demolder een grote bewondering voor de 15de- en 16de-eeuwse paneelschilderkunst die vooral sedert de laatste decennia van de 19de eeuw herontdekt werd. In dit gedetailleerde psychologische portret verwerkte Ensor op een heel subtiele manier informatie over de interesses en het leven van Demolder. Demolder was een liefhebber van oude kunst (zie het bovenregister met een redelijk nauwgezette kopie van Stefan Lochners “Madonna met Kind in de rozentuin”), schreef graag over het leven van Christus (zie het middenregister met opeenvolgende taferelen uit het passieverhaal van Jezus van Nazareth), hield van rijke texturen en kleurenpracht (zie de diverse fonkelende kleuraccenten in het schilderij) maar werd in zijn tijd ook sterk bekritiseerd (zie het onderste register met de expressieve duivelskoppen).
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.