Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Grafiekmap met 15 hout- en linosneden - 1920 Henriette - 1927
Brugge de dode, Brugge de levende - 1904 De maaltijd - 1931
De man met de fles - 1920 Echtpaar met roos - 1932
De grote schietkraam - 1923 Stilleven met porselein en vaatwerk - 1914
Dorpskermis - 1930 Kinderkopje - 1916
Het goede huis - 1926
Aardappelrooier of De boer

Gustave De Smet
Gent 1877 - Deurle 1943

Aardappelrooier of De boer - 1918

Aardappelrooier of De boer

Gustave De Smet , 20ste eeuw, Museum voor Schone Kunsten Gent

 
Periode 20ste eeuw
   
Datering 1918
   
Materiaal houtsnede of linosnede op Japans zijdepapier
   
Afmetingen 207 x 175 mm
   
Museum Museum voor Schone Kunsten Gent
   
Type Kunstwerk prenten
   
Inventaris nummer 1989-E

figuurvoorstellingen landschappen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
In het expressionisme is de houtsnede een even belangrijk uitdrukkingsmiddel als de schilder- en beeldhouwkunst. De techniek dwingt de kunstenaar tot een krachtige tekening zonder gevoelige nuanceringen, tot essentiële contrasten zonder kleurschakeringen. Een aantal kunstenaars, zoals Jozef Cantré (1890-1957), Gustave de Smet (1877-1943) en Frits van den Berghe (1883-1939) geven de voorkeur aan linoleum, een materiaal dat zich gemakkelijker laat bewerken. In hun vormgeving sluiten ze sterk aan bij het Duits expressionisme. Van Frits van den Berghe zijn slechts een tiental linosneden bekend. De hout- en linosneden van Gustave de Smet, negentien in totaal, gaan meestal terug op eigen schilderijen.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.