Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Frontispice voor het tijdschrift La Jeune Belgique - 1890-01-15 Les Villages illusoires - 1895-01-10
Alladine et Palomides; Intérieur; et La Mort de Tintagiles: trois petits drames pour marionnettes - 1894-05-15 Treurende vrouw. Tekstvignet voorafgaand aan het vierde bedrijf van Alladine et Palomides - 1894-05-15
Huilende wolf met zes schapen in een ideëel landschap. Tekstvignet voorafgaand aan de eenakter Intérieur - 1894-05-15 Treurende vrouwen aan het water. Tekstvignet voorafgaand aan de eerste akte van La Mort de Tintagiles - 1894-05-15
Treurende vrouwen aan een waterput. Tekstvignet na de laatste akte van La Mort de Tintagiles - 1894-05-15 Landschap met moeder en kind voor een molen. Houtsnede bij het gedicht Le Meunier in Les Villages illusoires - 1895-01-10
De oude timmerman. Houtsnede bij het gedicht Le Menuisier in Les Villages illusoires - 1895-01-10 Lezende vrouw in een besloten tuin. Houtsnede bij het gedicht Le Vent in Les Villages illusoires - 1895-01-10
Edelvrouw rijdend op een paard. Houtsnede bij het gedicht La Ferme ardente in Les Villages illusoires - 1895-01-10
Drie heilige vrouwen bij het graf

George Minne
Gent 1866 - Sint-Martens-Latem 1941

Drie heilige vrouwen bij het graf - 1896

Drie heilige vrouwen bij het graf

George Minne , 19de eeuw, Groeningemuseum Brugge

 
Periode 19de eeuw
   
Datering 1896
   
Materiaal sculptuur in brons
   
Afmetingen 62 x 44.5 x 20.5 cm
   
Museum Groeningemuseum Brugge
   
Type Kunstwerk beeldhouwwerken
   
Inventaris nummer 1981.GRO0001.XI

religieuze voorstellingen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
George Minne is vooral door zijn vroege sculpturen, die voor 1900 tot stand kwamen, beroemd geworden. Zij belichamen de gevoelswereld van de symbolisten: de naakte geknielde jongeling, moeder en kind in een tragische bewening, de heilige vrouwen. Van die sobere, kleine werken gaat een indrukwekkende spirituele kracht uit. Door hun vereenvoudigde vormgeving en expressiviteit kunnen zij zelfs als vroege uitingen van het expressionisme beschouwd worden. De middeleeuwse kunst was voor Minne een belangrijke inspiratiebron. Het groepje van de drie heilige vrouwen in rouwgewaad lijkt wel uit een gotisch verleden opgestaan. De figuren doen denken aan de kleine pleurants die laatmiddeleeuwse grafmonumenten sieren. Minne was een boetseerder, hij kapte niet zelf in steen of hout. Nadat hij zijn beeld in klei had geboetseerd, liet hij er een gipsafgietsel van maken. Dat werd dan in brons, steen of hout uitgevoerd. Er wordt wel eens beweerd dat de mystieke instelling een kenmerk is van de Vlaamse (en bij uitbreiding de Belgische) volksaard. En inderdaad, als je oog in oog met de kunst van George Minne staat, voel je onwillekeurig die door de eeuwen overgeleverde spiritualiteit aan.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.