Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
De loge - 1896 Zondag in het Bois de Boulogne - (1891)
De poelier - 1897 Barak met worstelaars - 1898
Het loopmeisje - Avenue de la Motte-Piquet, Parijs -
Kermis bij Les Invalides op zondag - Portret met groene stoel -
Graaf Aymer de la Chevalerie - Terugkeer van de arbeid - 1896
Louise in de rouw - 1894
Place Pigalle in Parijs

Henri Evenepoel
Nice 1872 - Parijs 1899

Place Pigalle in Parijs -

Place Pigalle in Parijs

Henri Evenepoel , 19de eeuw, Museum voor Schone Kunsten Gent

 
Periode 19de eeuw
   
Datering
   
Materiaal Contépotlood op papier
   
Afmetingen 131 x 199 mm
   
Museum Museum voor Schone Kunsten Gent
   
Type Kunstwerk tekeningen
   
Inventaris nummer 1968-AE-9

stadsgezichten

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
De twee tekeningen van de Moulin Rouge en de Place Pigalle zijn voorstudies voor de achtergrond van het beroemde schilderij Spanjaard in Parijs in de collectie van het Museum voor Schone Kunsten. Van Evenepoel zijn talrijke tekeningen bewaard gebleven. Niet alleen spreekt uit zijn gehele oeuvre een grote voorkeur voor een louter lijnenspel, hij was bovendien, door zijn opleidingen architectuurtekenen en decoratie een bijzonder begenadigd tekenaar. Opvallend is wel dat hij - op enkele pentekeningen en pastels na - weinig volledig uitgewerkte tekeningen maakte. Schilderkunst was voor Evenepoel het medium par excellence en tekeningen zijn doorgaans voorbereidende studies. Kenmerkend is de grote eenvoud van techniek en compositie bij Evenepoel. Hij bleef trouw aan het adagium van zijn leermeester Gustave Moreau dat de eenvoud van tekening de basis is van elke echte grote stijl. Ook in deze twee tekeningen zijn die karakteristieke elementen terug te vinden. Beide tekeningen zijn heel vlot en met zelfzekere hand gemaakt. Hoewel er op allebei kleuraanduidingen staan die vermoedelijk refereren aan het schilderij van De Spanjaard lijken de tekeningen naar het leven geschilderd en weerspiegelen ze op een eenvoudige manier het mondaine Parijs van het einde van de negentiende eeuw. Interessant is de vergelijking van de tekening van de Moulin Rouge met de olieverfschets met hetzelfde onderwerp in de collectie van het museum. De scherpe, nauwkeurige lijnen hebben plaats gemaakt voor brede, nerveuzere en expressieve toetsen. Op de voorgrond - leeg op de tekening - zijn al figuren te zien die later terugkomen op het schilderij. De vele overschilderingen van de achtergrond van het schilderij wijzen op de zoektocht van Evenepoel naar een juist evenwicht en een goede compositie. Het is onder meer uit de combinatie van het exotische vollijfse portret met de achtergrond die opgebouwd is met typische Parijse ingrediënten dat dit schilderij zijn merkwaardige, bevreemdende kracht haalt.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.