Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Heilige Sebastiaan - 1780 - 1790 Naakte krijger - 1780 - 1790
Portret van Joseph Benoît Suvée - 1783 Zelfportret - 1771
Portret van Paul Josef de Cock - 1779 Portret van Emmanuel van Speybrouck-Coutteau - 1771
Ontdekking van de tekenkunst - 1791 Milo van Croton - 1763
Portret van Jean Rameau - 1793 Hoofd van een oude man - 1771
Landschap nabij Tivoli - circa 1772 -  1778
Ontdekking van de tekenkunst

Joseph Benoît Suvée
Brugge 1743 - Rome 1807

Ontdekking van de tekenkunst - 1791

Ontdekking van de tekenkunst

Joseph Benoît Suvée , 18de eeuw, Groeningemuseum Brugge

 
Periode 18de eeuw
   
Datering 1791
   
Materiaal olieverf op doek
   
Afmetingen 267 x 131.5 cm
   
Museum Groeningemuseum Brugge
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 0000.GRO0132.I

historiestukken

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
Navolging van de zeventiende-eeuwse barokschilderkunst domineerde tot lang in de achttiende eeuw de artistieke productie in de Zuidelijke Nederlanden. Dit terwijl rond 1750 buitenlandse kunstenaars in Rome het neoclassicisme ontwikkelden. Deze stijl, gericht op de klassieke oudheid, kende haar hoogtepunt in de Franse school rond de schilder Jacques Louis David. Joseph Benoît Suvée is de sleutelfiguur voor de introductie en bloei van het neoclassicisme in Vlaanderen. In 1771 won hij, vóór Jacques Louis David, de felbegeerde Grand Prix aan de Parijse academie. Later werd Suvée aangesteld tot leraar aan de academie in Parijs en was hij directeur van de Académie de France in Rome. Vanuit deze voorname positie speelde Suvée een belangrijke rol in de opleiding van jonge kunstenaars in Vlaanderen. Dankzij zijn grote invloed verkreeg het Brugse neoclassicisme erkenning op Europees niveau. 'Dibutades' of de 'Ontdekking van de tekenkunst' is het voorbeeld bij uitstek van Suvées neoclassicistische werk. De stijl is koel en statisch, de compositie evenwichtig en getuigt van een strenge eenvoud. Het historiestuk met thema’s uit de klassieke oudheid is het meest favoriete genre binnen het neoclassicisme. Dibutades tekent de omtrekken van haar geliefde op de muur op basis van zijn schaduw. Dit verhaal geldt als legendarische oorsprong van de tekenkunst volgens de antieke geleerde Plinius. Suvées voorstelling illustreert op symbolische wijze de platoonse stijlfilosofie die aan het neoclassicisme ten grondslag lag: kunst als schaduw van de werkelijkheid.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.