Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Man met Romeinse munt - (1471-1474) Portret van een kanunnik -
Portret van een monnik - Het mystiek huwelijk van de heilige Catharina -
Heilige Johannes op het eiland Patmos - Onthoofding van Johannes de Doper -
Het schrijn van de heilige Ursula - Christus met zingende engelen - (1485 - 1490)
Christus met zingende en musicerende engelen - (1485 - 1490) Musicerende engelen - (1485 - 1490)
Musicerende engelen - (1485 - 1490)
Moreel-triptiek

Hans Memling
Seligenstadt 1433 - Brugge 1494

Moreel-triptiek - 1484

Moreel-triptiek

Hans Memling , 15de eeuw, Groeningemuseum Brugge

 
Periode 15de eeuw
   
Datering 1484
   
Materiaal olieverf op paneel
   
Afmetingen 121.1 x 291 cm
   
Museum Groeningemuseum Brugge
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 0000.GRO0091.I-0095.I

religieuze voorstellingen portretten landschappen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
De triptiek is aan drie heiligen gewijd, die op het middenpaneel zijn afgebeeld. Centraal staat Christoffel die met het Kind Jezus op de schouders de rivier oversteekt. De bloeiende staf in zijn hand en de heremiet die vanuit een spelonk de oever bijlicht, behoren tot de vaste attributen van de heilige. Aan weerszijden van de oever staan twee andere heiligen: links een monnik met kromstaf en open boek - de heilige Maurus -, rechts de heilige Gillis met de hinde en een pijl in de arm. Op de zijluiken, waarover hetzelfde landschap zich verder uitstrekt, knielen de opdrachtgevers. De man wordt beschermd door de heilige Willem van Maleval, de vrouw door de heilige Barbara. Het betreft Willem Moreel, een belangrijk Brugs politicus, en zijn vrouw Barbara van Vlaenderbergh, alias Van Hertsvelde, die samen met hun kinderen afgebeeld zijn. De heiligen Maurus en Gillis werden gekozen in functie van de familienamen Moreel en Hertsvelde. Maurus en Moreel hebben dezelfde etymologie, terwijl het hert van de heilige Gillis verwijst naar de naam Hertsvelde. Voor- en familienaam van de schenkers zijn hier dus symbolisch voorgesteld door de koppeling van de patroonheilige op het zijluik aan de heilige op het middenluik. Maurus en Gillis waren tevens de beschermheiligen van de familiekapel in de Sint-Jacobskerk, waar het echtpaar begraven werd. Gesloten tonen de luiken Johannes de Doper en de heilige Joris in grisaille. De Moreeltriptiek is een van de voorlopers van het Vlaamse groepsportret.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.