Skip Navigation Links
 terug
van dezelfde kunstenaar
Verzoeking van de heilige Antonius de Grote van Egypte - Bespotting van Christus - (1520-1530)
Laatste Oordeel - circa 1450 -  1516 Job-triptiek - circa 1501 -  1525
De heilige Hiëronymus - 1500 De kruisdraging - circa 1510 -  1516
Laatste Oordeel

werkplaats van Jheronimus Bosch
's-Hertogenbosch 1450 - 's-Hertogenbosch 1516

Meester van het Brugse Laatste Oordeel


Laatste Oordeel - circa 1450 -  1516

Laatste Oordeel

werkplaats van Jheronimus Bosch , Meester van het Brugse Laatste Oordeel , 15de eeuw, Groeningemuseum Brugge

 
Periode 15de eeuw
   
Datering circa 1450 - 1516
   
Materiaal olieverf op paneel
   
Afmetingen 98.7 x 110.7 cm
   
Museum Groeningemuseum Brugge
   
Type Kunstwerk schilderijen
   
Inventaris nummer 0000.GRO0208.I

religieuze voorstellingen

vergrote afbeelding tonen
   
Info over beeldgebruik
Het drieluik toont de drie hoofdmotieven uit het verhaal van het einde der tijden. Het middenluik stelt het Laatste Oordeel voor, waarbij Christus verschijnt in zijn apocalyptische gedaante, omringd door vier bazuinende engelen en een aantal heiligen. De lelietak en het zwaard volgen zijn handgebaar: respectievelijk opwaarts in de richting van de gelukzaligen, neerwaarts naar de verdoemden. Het hemels paradijs op het linkerluik en de hel op het rechterluik tonen de reeds voltrokken toestand na het Oordeel. Bizar en fantastisch in de uitbeelding van gelukzaligheid en verdoemenis, is het schilderij vooral wat de opvatting van het Oordeel zelf betreft onconventioneel. Zowel het motief van de opstanding der doden als het verzamelen van de uitverkorenen schijnt de schilder bewust achterwege te hebben gelaten. Christus verschijnt boven een monsterachtige in ondeugd en dwaasheid levende wereld, die reeds een hel op zichzelf is. De moraliserende bedoeling is hier duidelijk. Gesloten vertoont het drieluik resten van een doornenkroning in grisaille, die oorspronkelijk ononderbroken over de twee luiken doorliep. De typische stijl van Jheronimus Bosch wordt door de anonieme medewerker van zijn werkplaats nauwgezet nagebootst en is herkenbaar in de kleine figuren, de bizarre en monsterachtige elementen, de kleuren en de fijne, transparante schilderwijze.
Onze website maakt gebruik van cookies om uw taalkeuze te registreren, de vlotte werking van onze website te garanderen en om anonieme statistieken bij te houden via Google Analytics.